John D. Rockefeller, a világ első milliárdosa pályafutása csúcsán azt mondta, hogy „az emberekkel való bánásmód képessége éppen olyan megvásárolható árucikk, mint a cukor vagy a kávé. Én pedig többet fizetek ezért a képességért, mint bármi másért a világon” Napjainkban a jó kommunikációs képesség még inkább előtérbe került, mint ezelőtt valaha. Aki nem tud megfelelően kommunikálni a beosztottjaival, munkatársaival és ügyfeleivel, az lemondhat a komoly sikerekről, illetve a mindennapi életben sem fogja megállni a helyét.
1. Érdeklődj őszintén mások iránt
Számtalan ember azt az egyszerű hibát követi el újra és újra, hogy saját maga iránt szeretne érdeklődést kelteni, szeretne lenyűgözni embereket és nem arra törekszik, hogy ő érdeklődjön őszintén embertársai iránt. Alfred Adler egyszer azt írta:
Azok, akik embertársaik nem érdekelnek, a legnagyobb nehézségekkel küzdenek az életben, és a legnagyobb akadályt jelentik mások számára. Minden emberi balsiker tőlük származik.
Fontos, hogy ne magunkról beszéljünk állandóan egy beszélgetés során, hanem bátorítsuk a másik felet, hogy magáról és érdeklődési köréről meséljen. Az emberek számára, mindig is az „én” a legfontosabb, mindenki imád magáról beszélni. Ne feledjük, akárkivel is beszélünk, sokkal jobban érdeklődik maga apró-cseprő gondjai és problémái iránt, mint irántunk. Tehát ha szeretnénk jobb benyomást tenni a másokra, akkor mindenképpen érdeklődjünk őszintén!
2. A dolgokat a másik szempontjából is nézd meg
Dr. Stephen R. Covey bestseller könyvében, A kiemelkedően sikeres emberek 7 szokásában leír egy igen tanulságos történetet ezzel a ponttal kapcsolatban. A szerző éppen a New York-i metrón ült minden csendes és nyugodt volt. Az egyik megállóban egy férfi a gyerekeivel felszállt a metróra és a hangulat szinte azon nyomban megváltozott. A gyerekek hangosak voltak, össze-vissza szaladgáltak, ordítoztak, dobálták a holmijukat és egy utas kezéből még az egy újságot is kivettek. A gyerekek apja éppen a szerző mellé ült le, és látszólag a gondolataiba mélyedt és nem foglalkozott a helyzettel.
Stephen R. Coveyt egyre inkább zavarta a helyzet és udvariasan odafordult a férfihoz és a következőt mondta: „Uram, attól tartok, a gyerekei zavarják a többi utast. Nem tudná egy kicsit megfegyelmezni őket?”
A férfi mintha éppen akkor ébredt volna rá a kínos helyzetre, felnézett a szerzőre, és csendesen így szólt: „Igaza van, uram. Tényleg tennem kellene velük valamit. Tudja, most jövünk a kórházból, ahol körülbelül egy órával ezelőtt halt meg az édesanyjuk. Nem tudom, mit gondoljak, és a gyerekek sem tudták még feldolgozni a történteket.”
Ez a történet jól példázza azt, hogy nem minden az, aminek látszik. Mi csak egy szeletét látjuk a valóságnak saját nézőpontunkon keresztül. Fontos, hogy megértsük mások motivációit és álláspontját a felmerülő problémákban, és ne ragadjunk le magunk szűk látókörénél.
Egy beszélgetés során számtalan olyan dolog elhangzik, amivel mi abszolút nem értünk egyet, de legyünk annyira bölcsek, és próbáljuk magunkat beleképzelni a másik fél helyzetébe és az ő fejével végiggondolni a dolgokat. Sokszor azt fogjuk észrevenni, hogy mégis csak van értelme annak, amit mond, sőt lehet mindkettőnknek igaza van az adott kérdéssel kapcsolatban, esetleg éppen mi tévedünk. Mindenki a saját értékei és tapasztalatai szerint alakítja ki az álláspontját az adott kérdésben, éppen ezért elképzelhető, hogy nem csak 1 megoldás létezik, nem csak egy jó válasz van a felmerülő kérdésre.
3. Hallgass figyelmesen
Megvan az a szituáció, mikor éppen beszélsz valami számodra fontos témáról egy ismerősöddel és ő minden mással foglalkozik, csak azzal nem, hogy figyelmesen meghallgasson téged? Telefonját nyomkodja, mindig elnéz valamerre, és látszik, hogy abszolút nem érdekli az, hogy te mit is mondasz. Ezt követően egyszer félbeszakít téged és elkezd beszélni valami egészen más témáról. Gondolom mindenkivel történt már ehhez hasonló és valószínűleg egyikünknek sem esett túl jól. A lényeg, az hogy mi ne essünk bele ebbe a hibába, mindig figyelmesen hallgassuk végig beszélgetőtársunkat. Éreztessük vele, hogy számunkra fontos az amit mond, ne vágjunk a szavába.
Gyakran hihetetlen eredményeket tudunk elérni másoknál, ha végighallgatjuk őket. Észre fogjuk venni, hogy sokan teljesen máshogy fognak ezután ránk nézni és meg fogják köszönni, hogy milyen jó beszélgetőpartnerük vagyunk. A későbbiekben ebből rengeteget profitálhatunk még.
4. Ne kritizálj!
Korábban már volt szó a negativitásról, most azonban egy lépéssel tovább megyünk. Talán nincs annál destruktívabb megnyilvánulás, mint mikor valaki elkezd vádaskodni és elkezd ítélkezni. Az emberek nagy része képtelen észrevenni magában a hibát, mindig másokat kezd el okolni, másokban keresi a hibát és másokat bírál.
Mielőtt még valakit elkezdenénk kritizálni, gondoljunk arra, hogy milyen kimenetelei lehetnek a kritikánknak. 100-ból 99 esetben szinte egészen biztos, hogy nem fogunk jól kijönni a dologból. A másik felet védekező állásba kényszerítenénk, és gyakorlatilag arra kényszerítenénk, hogy védenie kellene az igazát. Az emberek nem szeretik beismerni, ha hibáztak, éppen ezért minden eszközt be fognak vetni azért, hogy megindokolják, mért nem hibáztak. Továbbá lehet, hogy igazunk van, de mégis mit érünk el vele? Csak a másik fél önbecsülését és büszkeségét fogjuk megsérteni és magunkról negatív képet alakítunk ki az illetőben.
A méltán híres Dale Carnegie szerint:
Az éles bírálat és a rendreutasítás csaknem mindig teljesen hiábavaló.
Ha tetszett a cikk likeold, oszd meg ismerőseiddel és mond el a véleményedet róla!