Biztosan Te is elgondolkoztál már egy hétköznapi vásárlás közben, hogy vajon miért nem kerek számokkal árazzák be a boltok a termékeiket. Könnyedén rávághatnád a kérdésre, hogy így olcsóbbnak tűnik a termék. De biztosan ez az igazság?
Kutatások azt bizonyítják, hogy más van a háttérben.
Tehát ha a vásárlók nem azért kedvelik jobban a 9.995 Ft-os árat a 10.000 Ft-os árnál, mert az olcsóbbnak tűnik, akkor mégis miért? A kutatások szerint:
„... nem az alacsonyabb ár az ok, hanem inkább a nem kerek szám látszólagos precizitása áll a háttérben. A kerek számokhoz képest a nem kerek számok nagyobb pontosságú becslésre serkentik az agyat.”
A 9.995 és a 10.000 Ft-os árak gyakorlatilag azonosak. Mégis, az emberek fejében a kettő közül a 10.000 Ft-os termék észlelt kereskedelmi értéke fog alacsonyabb szintre beállni!
Ezt az állítást mi sem bizonyítja jobban, mint egy az ingatlanok árait vizsgáló kutatás eredményei. A kutatás során kiderült, hogy azok, akik nem egy kerek összegért kínálták a lakásukat - például 89.750 dolláros áron -, azok ehhez a kezdő árhoz közelebbi áron tudták eladni az ingatlanjukat, azokhoz viszonyítva, akik kerek 90.000 dollárról indították a lakásuk értékét.
Mi következik ebből?
A fentiek alapján könnyen beláthatjuk, hogy egy vásárlási szituációban egy kerek ár nem segíti az eladó érdekeit. A vásárló tudattalanul is értéktelenebbnek fogja látni a terméket a precíz szám miatt. Ebből egyenesen következik, hogy kevesebben is fogják megvásárolni az adott terméket.
Ezért ha vállalkozó, vagy esetleg döntő ember vagy egy cégben és a termékeitek és szolgáltatásaitok árazásáról van szó, akkor mindenképpen ragaszkodj ahhoz, hogy ne egy kerek árat adjatok a portékátoknak. A kerek szám, ha nem is nagy mértékben, de hatással lehet az eladások számára – mégpedig negatív irányban.
Ezt a problémát egy 5 forinttal alacsonyabb árral ki is küszöbölhetitek!
Az ingatlanos példa a Roger Doodley Az agyukra megyünk című könyvéből származik.