Őszinte leszek, nem vagyok a startupok nagy rajongója. Nagyon sok próbálkozást láthattunk már az évek során, de hamar a lista végére érnénk, ha el kellene kezdenünk összeírni az indulásuk után 1-2 évvel később is fennálló próbálkozásokat. Talán a szkeptikus hozzáállásom miatt is lepődtem meg azon, amikor egy szlovén úriember egy egészen furcsa ötlettel futott be a startup piacon, miközben vállalkozók ezrei dőltek a saját kardjukba.
Dúl a startup láz a fiatalok körében. Mindenki szeretné megváltani a világot, lehetőleg gyorsan és más tőkéjéből. Van néhány igazán zseniális forma, akinek sikerült befutnia és nagy dolgokat letenni az asztalra (lásd a magyar Prezi példáját), de a többség szinte pillanatok alatt eltűnik a süllyesztőben.
Hogy miért bukik meg a legtöbb startup, az egy nagyon összetett kérdés és nem is szeretnék ebben a cikkben átfogó választ adni rá (ez majd egy későbbi cikksorozat feladata lesz), azonban nézzük meg néhány komoly buktatót felsorolás szerűen:
- Hozzáértés hiánya mind az ötletgazda, mind a szakember gárda részéről.
- Nincs igény a kitalált termékre vagy szolgáltatásra.
- Nincs megfelelő anyagi támogatás.
- Ellentétek kiéleződése a vállalkozó és a befektető között.
- Az ötlet életképtelensége.
- Az ötlet rossz kivitelezése.
- Megfelelő tervezés hiánya.
És a lista folytatódik még nagyon sokáig.
Azonban van néhány nagyon ritka kivétel, amelyek sikeresen elkerülték ezeket a buktatókat és felfuttaták a vállalkozásukat. Egy tökéletes példa erre a hazánk szomszédságában fekvő Szlovénia egyik 2014-ben indult startupja, az NV Holders.
Az NV Holders története egy 58.000 dollárt összegyűjtő Kickstarter kampánnyal kezdődött el. De hogyan tudott a cég összegyűjteni ennyi pénzt?
Az NV Holders egy tipikus, minden férfi által ismert problémára ad megoldást. Ez a probléma pedig nem más, mint a folyamatosan felcsúszó ing problémája, ami valamiért képtelen a nadrágba betűrve maradni. Az NV Holders megálmodója, Nik Vene pedig egy láthatatlan, egyszerű és praktikus megoldással állt elő: készít egy combra erősíthető ingtartót, ami egész nap a helyén tartja az inget.
A férfiközönségnek tetszett is az ötlet és megtámogatták a fiatalembert. Majd 2017-ben egy újabb kampány további 100.000 dollárt hozott a cég konyhájára.
A termék hamar elterjedt több nyugati ország üzletembereinek körében és 2017-ben már több híres színész is beállt a cég vásárlóinak sorába.
Az NV Holders sikere a kiváló ötletnek tudható be, hiszen egy mindenki által ismert problémára ad praktikus megoldást – ez a legtöbb startup esetében nem mondható el, mert sokszor túlbonyolítják a terméküket vagy szolgáltatásukat és gyakran olyan terméket találnak ki, amire gyakorlatilag 0 igény mutatkozik a piacon.
A startupperek többsége valamiért hajlamos elfeledkezni az emberek igényeiről. Ők a saját fejükben tökéletesnek látják a terméküket és az ötletüket, ami lehet, hogy tényleg az is – de ha nincsen rá igény, akkor a legtökéletesebb termék sem kell senkinek. Lehetne arannyal bevont és gyémánttal kirakott utánfutókat gyártani, de 1-2 elvetemült arcon kívül biztos, hogy senki sem vásárolná meg azt.
Ezzel szemben az NV Holders egy sikersztori, ami a célközönsége igényeire épít - és ez be is jött nekik!
Kapcsolódó cikk:
- Top 5 legtöbb pénzt összegyűjtő közösségi finanszírozású kampány
►►►►
Szeretnél üzleti kapcsolatba kerülni velünk? Írj nekünk az info@thebusiness.hu email címre!