Sokak szerint egy vállalkozás elindításához egy igazán különleges, eredeti ötletre van szükség, ami majd annyira lenyűgözi az embereket, hogy ezerszámra fognak rendelni az adott vállalkozástól. Ennek ellenére a legnagyobb multinacionális cégek többsége az induláskor olyan ötlettel állt elő, amivel már előttük sokan próbálkoztak.
A gyakorlat azt mutatja, hogy egy sikeres üzlet beindításához nem kell feltalálnunk a spanyol viaszt – és ezt az állítást a következő 3 cég sikere jól mutatja:
1. Pepsi
Legyünk őszinték, a Pepsi nagyon finom, azonban messze áll az igazán eredetitől, hiszen mindannyian tudnánk egy, a Pepsihez kísértetiesen hasonlító üdítőitalt mondani. A Coca-Colát.
Még azt sem tudjuk a Pepsi oldalára írni, hogy ők hamarabb jelentek volna meg a piacon, mint a Coca-Cola, hiszen a két üdítőital közül a Pepsi a fiatalabb. És arról se feledkezzünk el, hogy a 20. században a nagy versengés ellenére a Coca-Cola jött ki jobban a rivalizásból és a mai napig is ők a piacvezetők, nem a Pepsi.
Ennek ellenére a Pepsi egy nagyon jó alternatívája volt Coca-Colának és a mai napig is az. Emberek milliói esküsznek a Pepsire, a boltok polcain nagy versenyben állnak a piacvezető márkával és éves szinten sok milliárd dolláros forgalmat bonyolítanak le – arról már nem is beszélve, hogy a köztudatban erősen jelen vannak és tovább folytatják a verseny a Coca-Colával.
2. Amazon
Az Amazon messze nem az első e-kereskedelmi oldal, ami felbukkant az Interneten, sőt az Amazon előtt több száz igazán nagy online kereskedő oldal felfutott és uralta a piac egyes részeit. Sokáig úgy tűnt, hogy csak az egyes réspiacokat kiszolgáló weboldalak lesznek képesek sikeresen helytállni, azonban az Amazon egy huszárvágással megváltoztatta a piaci helyzetet.
Az Amazon sokáig tanulmányozta a piacot és úgy döntött, hogy szakít az eddigi bevált módszerekkel – így jött létre a vásárlói élményt előtérbe helyező, minden piaci szegmenst kiszolgáló Amazon, ami teljesen átrajzolta az ecommerce világát.
3. Facebook
Az Amazonhoz és a Pepsihez hasonlóan a Facebook sem volt az első és leginnovatívabb ötlet a maga területén. Több közösségi oldal is volt már előtte, gondoljunk csak a MySpace-re, vagy a hazánkban nagyon divatos IWIW-re és Myvip-re.
Ennek ellenére Zuckerbergék meglátták az előző felületekben a hibákat: nem helyeztek elég figyelmet a felhasználói élményre, sok esetben kissé nehézkés volt őket használni és nem volt meg bennük az a plusz, ami ott tartaná hosszú távon az embereket. Ezen hamar változtattak...
... és végeredményben a világ legnagyobb közösségi média felületévé váltak, a trónról pedig azóta sem tudta egy felület sem letaszítani őket.
Van élet az „eredeti” ötleteken túl is!
Nem mindig az új és igazán eredeti ötletek azok, amikből bombasztikus sikerek lesznek és ez nem is véletlen. Az eredeti ötlet megjelenése után belépő cégek a következő előnyökkel rendelkezhetnek:
- Továbbgondolják az ötletet, hiszen jól tudjuk, hogy attól mert valami igazán eredeti, még közel sincs teljesen készen.
- Új alternatívákat ajánlanak. A Pepsi példája tökéletesen mutatja, hogy sok esetben még az eredeti ötletet sem kell továbbgondolni, elég ha egy minőségi alternatívát nyújtunk a befutott ötlet helyett.
- Van idő előállni egy ütősebb kommunikációval. Sokszor az újonnan belépők azért képesek átrajzolni a piacot, mert a legelső belépők korábbi piaci teljesítményét és marketing tevékenységét elemezhetik és ezáltal rájöhetnek, hogy hogyan lehetne ugyanazt az ötletet egy jobb kommunikációval eladni.
Amit ebből haza lehet vinni: az, hogy egy vállalkozás elindításához kell egy eredeti ötlet egyszerűen nem igaz. Egy már befutott ötletet az esetek többségében könnyebb meglovagolni, mint valami teljesen új, az emberek számára ismeretlen dolgot beindítani és a semmiből felfuttatni.
►►►►
Szeretnél üzleti kapcsolatba kerülni velünk? Írj nekünk az info@thebusiness.hu email címre!