Sokan sokmindent mondanak a vállalkozásról és a vállalkozói életről. A rengeteg nézőpont között tényleg nehéz rátalálni az igazságra, ezért az a legjobb, ha olyan emberek véleményére hallgatunk, akik tényleg relevánsak a témában – ők pedig nem mások, mint a sikeres vállalkozók.
Ma 6 amerikai cégvezető gondolatait hoztam el nektek, a vállalkozás és a vállalkozói élet legnagyobb hazugságaival kapcsolatosan.
1. A vállalkozók magányos farkasok
A vállalkozói lét nem feltétlenül jár együtt azzal, hogy magányos vagy és csak magadra vagy utalva. Sőt, ennek az ellentéte áll közellebb a valósághoz.
A cégedben jó eséllyel vannak alkalmazottaid is, akikkel egy igazi csapatként kell együttműködnöd. Építened kell a kapcsolataidat is más cégvezetőkkel és meg kell szerezned a családod és a barátaid támogatását is, ha az üzleti siker mellett szeretnél egy támogató magánéletet is kialakítani magadnak.
Ha a vállalkozói létre úgy tekintesz, mint egy egyszemélyes küzdelemre, akkor rettenetesen beszűkíted a látókörödet és szinte biztos, hogy a bukásba fogod terelni önmagadat – Michael Frenkel, egy amerikai befektető cég társtulajdonosa
2. Csináld amit szeretsz, és a pénz majd jönni fog magától
Ha már több, mint 2000 vállalkozóval dolgoztál együtt a karriered során, – mint ahogy azt Topher Morrison amerikai cégvezető is tette - akkor tényleg tisztában vagy azzal, hogy mi az ami működik és mi az ami szinte biztosan csődhöz vezet. Véleménye szerint semmi sem tett tönkre több vállalkozót, mint a következő mondat: “Csináld amit szeretsz, és a pénz majd követni fog téged”.
Szerinte ez a mondat gyakran oda vezet, hogy a vállalkozó elfelejt a cége működtetésével foglalkozni és az ideje nagy részében az általa imádott szolgáltatás kivitelezésén dolgozik. Elhanyagolódik az adminisztratív munka, elhalványulnak a céges célok és a céges stratégiák, és a szolgáltatás minőségén kívül minden elkezd leépülni – ami hosszú távon könnyedén alááshatja a cég működését.
3. A vállalkozás a fiatalok játéka
Manapság nagyon gyakran hallunk fiatal és sikeres vállalkozókról, akiket az egyetemről kirúgtak és mégis őrületes karriert futottak be a cégvezetők világában.
A valóság ezzel szemben az, hogy a vállalkozás gyakran komoly élettapasztalatot, óriási szakmai tudást és egy szereteágazó kapcsolati rendszert igényel. Csak kevés fiatalnak van meg a tudása és a megfelelő élettapasztalata az általuk elvárt sikerhez. – Garret Westlake, a daVinci Center vezetője
Ez persze nem azt jelenti, hogy nagyon fiatalon ne lehetne sikerre vinni egy vállalkozást. Téved aki ezt állítja. Csak arról van szó, hogy a kiemelkedő vállalkozásokat döntő részben olyanok tudják felépíteni, akik már bejártak egy hosszabb karrierutat.
Bennük már megvan az a profizmus, az a szakmai tudás és az az élettapasztalat, ami egy jól működő cég működtetéséhez szükséges.
4. Minden amire szükséged van: egy jó ötlet
Marketing és vezetéselméleti konzultánsként Sherry Harnett nem hisz az ötletek mindenek felettiségében. Egy jó ötlet nyilván fontos és tényleg alapköve egy jól menő, sikeresen működő vállalkozásnak. Azonban a startup őrületben az emberek elfelejtik az ötlet mögé odatenni a kidolgozott stratégiát és a szenvedélyes munkát.
5. Meg kell oldanod az emberek problémáit
Rengeteg olyan sikersztorit hallani, amely nem éppen szokványosan indult – a vállalkozó egy tudattalan igényt akart felébreszteni az emberekben, amiről az emberek nem is tudtak egészen addig, amíg nem találkoztak a termékkel – Chris Tolles, a Topix társalapítója
A sikeres cégek gyakran ismeretlen igényeket tudatosítanak a fogyasztóikban és ezt kihasználva adják el a termékeiket. A felismert problémák megoldása bármennyire is divatos, nem garancia a sikeres helytállásra. Ezeket az igényeket tucatnyi cég próbálja egyszerre megoldani, így nem is véletlen, hogy közülük rengeteg pillanatok alatt tönkremegy.
6. A növekedés megold minden problémát
Susan Armstrong szerint rengeteg induló vállalkozó beleesik abba a hibába, hogy csak az eladás mennyiségére koncentrál. Persze a mennyiség fontos, de érdemes realisztikusan gondolkodni az üzleti modelledről, a terméked költségéről és az eladások megtérüléséről is.
Ha egy termékből eladsz 1000-et, de pénzt veszítesz rajta, akkor nem feltétlenül az a megoldás, hogy eladj 5000-et, hiszen valószínűleg ezen is veszíteni fogsz. A több nem mindig jobb.
Az idézett gondolatok az inc.com-ról származnak.