Egy előléptetést hajlamosak vagyunk csak a kemény munkának, a vezető szimpátiájának, vagy a munkatárs magas képzettségének tulajdonítani. Az igazság azonban az, hogy egy előléptetés ennél sokkal mélyebb tényezőkön áll, vagy bukik.
Egy jó vezető persze figyelembe veszi a kemény munkát és a szakmai hozzáértést egy előléptetés esetén, azonban akár tudatosan akár tudattalanul is nagy értéket tulajdonít a munkatárs hozzáállásának.
Hiszen a hozzáállás az igazi hajtóerő minden eredmény és minden siker mögött.
Ha elfogadjuk ezt az állítást, akkor láthatjuk, hogy a hozzáállás következő 6 megnyilvánulási formája előrevetíthet egy előttünk álló előléptetést is!
Egy előléptetéshez:
1. Légy szerény és hagyd el az arroganciát
Az arrogáns emberek azt gondolják, hogy mindent tudnak, mint mások és hogy mindenkinél jobbak. Az arrogáns emberek nem, vagy csak igen nehezen ismerik el, hogy rosszul csináltak valamit.
Egy szerény ember ezzel szemben elfogadja, hogy nem tud mindent. Elfogadja, hogy rengeteget kell tanulnia, ha ki akar emelkedni egy cégen belül a munkatársak tömegből.
A szerény ember elfogadja, hogy nem jobb mindenkinél, ezért mer segítséget kérni másoktól, ha útmutatásra van szüksége. Mer segítséget kérni, ha elakad, és mer segítséget kérni a munkájához is.
A jól elvégzett munkáért járó dicsőséget szívesen meg is osztja másokkal. Hiszen tudja, hogy az adott teljesítményt nem ő egyedül érte el, hanem - akár közvetlenül, akár közvetetten - mások is hozzájárultak a végső eredményhez.
2. Szolgáld a közösség érdekeit, ne pedig a sajátodat
Az emberek csak önmaguk erejére támaszkodva szinte sosem képesek nagy eredmények elérésére. Ez nem is véletlen, mivel egy ember nem lehet egy adott tevékenység minden egyes kis részletének a mestere, vannak dolgok, amiket mások jobban képesek elvégezni.
A csapatjátékosok ezért lehetnek végtelenül sikeresek. A csapatjátékos tudja, hogy ő önmagában kevés lenne, ezért szüksége van a társai együttműködésére.
A jó csapatjátékosok mélyen belül érzik, hogy a sikeres együttműködés alapja a közös célrendszer és a mindenki által elfogadott belső dinamikák és alapelvek. Ha mindenki a saját önös érdekei után futkározna, szinte biztosan nem sikerülne komoly teljesítményt lefektetni az asztalra.
Például egy jó vezetőnek is alapvető feladata egyetértést létrehoznia az emberei között, amelyeket jól meghatározott, közös célokkal tovább erősíthet. Ehhez azonban kell egyfajta csapatjátékosi véna – a saját egyéni céljait gyakran háttérbe kell szorítania a csoport sikeres működése érdekében.
Ezt a fajta hozzáállást már egyszerű munkatársként is magának kell éreznie az embernek, ha vezetővé válni, és eredményesen vezetni egy munkatársi csapatot.
3. Légy rugalmas, ne ragadj le a megszokott sémáknál
Felgyorsult a világ. Termelési módszerek jönnek-mennek, céges szoftverek váltják egymás, modern iparágak taszítják le a régiket. Így egyre gyorsabban kell alkalmazkodnunk a változó körülményekhez és a változó kihívásokhoz is.
Nyilvánvalóan a mai napig vannak kőbe vésett szabályok minden egyes cégnél, amelyeket érdemes követni. Vannak jól meghatározott irányelvek, amelyek sikerre vihetik az adott tevékenységet.
Azonban egyre több változó nehezíti meg a mindennapi munkát. Aki képtelen alkalmazkodni, lemarad – ebben az esetben megragad a hierarchia adott szintjén, rosszabb esetben távozásra kényszerül a cégtől.
Nem elég követned az irányelveket, ha előléptetésre vágysz. Hiszen az irányelveket szinte bárki képes követni. Gyakran a legjobb munkatársak a régi irányelvek korlátait feszegetik és új megoldásokat keresnek, amelyekkel hatékonyabbá varázsolhatják a saját, és a körülöttük lévők munkáját.
Aki új megoldásokkal áll elő, és akin látszik, hogy könnyedén alkalmazkodik bármilyen körülményhez, kiemelkedik a tömegből. A jó vezető meglátja az ilyen embereket. És szívesebben is lépteti elő, mint a berögződött munkatársakat.
4. A kivitelezésre fókuszálj
A tervezés fontos, azonban a hierarchia különböző szintjein lévő személyek gyakran túlgondolják az előttük álló feladatokat.
Marketingesként gyakorlatilag hónapokig tervezhetsz egy egyszerű Facebook kampányt, tökéletesítheted a szöveget, a címet, a célzást, de ha nem kezdesz bele, akkor az egész nem ér semmit.
Az esetek többségében bele kell vágni az adott tevékenységben, nem szabad az időt húzni és nem szabad túlgondolni. Majd a folyamat közben elég lesz javítani a folyamatokon.
A legjobb alkalmazottak képesek megálmodni valamit, majd ehhez egy tervet készíteni. És arra is képesek, hogy a kivitelezés közben optimalizálják a tervet, újragondolják a rosszul menő dolgokat, majd a javított tervet tökéletesen kivitelezik és végül megvalósítják a tervezőasztalnál megálmodottakat. A nagy dolgok úgyis gyakorlatban, a kivitelezés közben fognak megtörténni.
5. Légy tanár munka közben
A legjobbak nem csak nagy tudással rendelkeznek, hanem szívesen át is adják azt másoknak. Sok munkatárs éppen azért válik megbecsültté egy csapaton belül, mert a saját tudásával adja át a társai számára.
A legjobbak tényleg tanárként viselkednek: arra törekszenek, hogy mások megértsék az általuk elmondottakat, képesek legyenek használni azt, és nem egyszerűen csak a tudásukkal villognak mások előtt.
Azok, akik tanító szándékkal lépnek fel, kiemelkednek a teamben. Az azonos hierarchia szinten lévő munkatársak tudat alatt magasabbra kezdik pozícionálni őket. A vezetők is észreveszik ezeket az embereket, hiszen belőlük igazán kevés van – kevés az olyan munkatárs, aki egy átlagos csapatból a tudása átadásával egy csiszolt gyémántot hozna létre.
6. Légy optimista
Az optimista ember pozitívan szemléli a jövőt és ezzel erőt ad a körülötte állóknak. Arra a kérdésre keresi a választ, hogy hogyan lehet az adott dolgot megcsinálni, és nem pesszimista módjára a kiskapuk és a kifogások után kutat.
Ez pedig igazi kincs manapság.
Az optimista ember bele mer vágni az ismeretlenbe és szívesen próbálja ki magát új projektekben, hiszen abban hisz, hogy ezek sikeresek lesznek. Az optimista emberek a katalizátorok egy cégben. A katalizátorokat pedig egy jó helyen megbecsülik. Akár elő is léptetik.
Végszóként le kell szögezni, hogy a mai napig rengeteg olyan cég és rengeteg olyan vezető van, aki egyszerűen átsiklik a hozzáálláson, és a saját önös érdekei által nevez ki hozzá nem értő, motiválatlan, rossz hozzáállású embereket vezetői pozíciókba. Ésszerűen gondolkodó menedzserek és vezetők azonban igenis figyelembe fogják venni a fentebb említetteket és a legmegfelelőbb embereket fogják kiemelni a tömegből.
►►►►