A ma és a holnap üzletembereiért

The Business

A jövő pénzneme a bizalom

2017. május 15. - Müller.Péter

Mi a közös a bankba betett pénzben, az internetes vásárlásban és a rendkívüli népszerűségnek örvendő Airbnb felemelkedésében? A bizalom maga. Az emberek és cégek közötti bizalom abban, hogy a betett pénzt nem lopják el, hogy a megrendelt termék az utalást követően is meg fog érkezni és hogy mikor megszállunk valakinél, akkor ő nem fog minket kirabolni, hanem rendes házigazdaként viselkedik.

bizalom_1.jpg

A bizalom talán legegyszerűbb definíciója a következő: „A” szereplő megbízik „B”-ben, hogy ő „X” módon fog cselekedni. A társadalmi bizalom abban az esetben alakulhat ki, ha az egyének tartják magukat bizonyos szabályokhoz. Ha az lenne a jellemző, hogy a zebra mellett állva az emberek belökdösnék egymást az autók elé, akkor senki nem menne még a zebra közelébe se. A kissé elvont példánál maradva, ha a zebra előtti piros lámpát az autósok teljes mértékben semmibe vennék, akkor az ember nem merne rálépni a zebrára, mikor neki lenne zöld.

Ugyanez igaz az emberek közötti adásvételre is. Ha az eladók teljesen más árakat ütnének be a pénztárgépbe és mindenkitől lehúznának kisebb-nagyobb összegeket, akkor az emberek egyre kevésbé vásárolnának az üzletekben és alternatív megoldások felé fordulnának. A példák sora végtelen.

A bizalom a folyamatos hatékonyságnövelés alapja. A személyek és cégek közötti bizalom növekedése oda vezetett, hogy személyes kapcsolat nélkül is merünk vásárolni az interneten keresztül egy külföldi személytől vagy cégtől, kiszervezzük azokat a feladatokat magunk alól egy teljesen ismeretlen embernek, akiről szinte azt sem tudjuk, hogy férfi vagy nő. A bizalmatlanság légkörében ez teljesen elképzelhetetlen lenni.

A hatékonyságnövelés a költségek csökkenéséhez vezet. Például megbízunk ismeretlen oldalak véleményében egy adott termékkel kapcsolatban, így nem kell profi szakembereket felkeresnünk időt és energiát befektetve.

bizalom_3.jpeg

A céges bizalomépítés alapjai

Napjaink cégei próbálnak lépést tartani a trendekkel és a bizalom légkörét saját maguk körül kialakítani. A közösségi média rohamos térnyerése óriási lehetőséget teremtett minden piaci szereplő számára ebben a tekintetben, azonban 1-2 nagyobb hiba, és pillanatok alatt alááshatjuk évek munkáját.

A bizalomépítés egyik legfontosabb alappillére a hitelesség. Egy cégnek stabil értékekkel kell rendelkeznie és ehhez tartania is kell magát, különben hamar hitelét vesztheti. Ha a cég mottója a rendkívül barátságos kiszolgálásra utal, akkor ne úgy szolgálják ki a vásárlókat, mintha ez lenne az élet legfájdalmasabb dolga.

Fontos, hogy a cég által képviselt értékek egybe essenek, vagy legalábbis átfedjenek a célcsoport értékeivel, hiszen így a fogyasztók könnyedebben tudnak azonosulni a cég filozófiájával.

Napjainkra a teljes körű garanciavállalás egyre fontosabbá válik a potenciális vásárlók számára. Egy cég sokkal bizalomgerjesztőbbé válik bárki számára, ha teljes körű garanciát mer vállalni a saját termékeiért és szolgáltatásaiért, és szó nélkül visszafizeti a pénzt a vásárlónak. Egy bizalomra épülő társadalomban egy vállalkozás ebből sokkal többet profitál, mint amennyit bukik.

bizalom_4.jpg

Korábban egy cégnek elég volt azt teljesítenie amit vállalt, manapság azonban ez sok esetben kevés. Számtalan cég tudott úgy felkapaszkodni alig néhány év alatt a nagyok közé, hogy szolgáltatásai esetén a vállaltakon kívül még ráraktak egy lapáttal a minőségre és a kivitelezésre, így széleskörű népszerűségre, bizalomra és elkötelezett vásárlói táborra szert téve (ez persze nem minden iparágban és minden tevékenységi kör esetén kivitelezhető).

Tiszta kommunikáció. Nem szabad nagyokat mondani, és erősen szépíteni a valóságot. Ha az általunk termelt telefon messze le van maradva a versenytársak modelljei mögött, akkor ne állítsuk azt, hogy mi vagyunk a leginnovatívabb cég a piacon. Vállaljuk fel a termékeink előnyeit (amihez persze szükséges egy ténylegesen jó termék vagy szolgáltatás), ezt kommunikáljuk tisztán a külvilág felé. A túlzott szépítés, nagyot mondás nem sok esetben vált még be.

A bejegyzés trackback címe:

https://thebusiness.blog.hu/api/trackback/id/tr9612507847

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása