A ma és a holnap üzletembereiért

The Business

Hogyan ötszörözi meg a McDonald's profitját a sült krumpli?

2017. február 01. - Müller.Péter

Bár a világ egyik legismertebb cégének a termékpalettája végtelenül egyszerűnek tűnhet a laikusok számára, mégis óriási tanulsággal szolgálhat szinte bármely vállalkozó, vagy vállalkozni vágyó személy számára.mcdonalds.jpg

Sokak számára ez nem magától értetődő, de a Meki fő ajánlata a hamburger, míg a kóla és a sült krumpli, mint kiegészítő termékek szerepelnek a képletben. Ha te mindössze csak egy hamburgerre térnél be a McDonald’s-ba, akkor a cég szinte biztosan nem keresne túl sok pénzt rajtad, hiszen óriási működési költsége van, és hihetetlen mértékű marketing kiadásokat kell finanszírozniuk. Egy 400 forintos hamburger körülbelül 35-40 forintos profittal kecsegtet az amerikai óriás számára, ha beleszámoljuk a cég hirdetési kiadásait és működési költségét.

Azonban ha Te csak egy hamburgert kérsz, akkor az esetek körülbelül 99,99 százalékában az eladó megkérdezi tőled, hogy adhat-e még a hamburger mellé sült krumplit és nagy üdítőt? 

Ezen a ponton a legtöbben kérnek sült krumplit, amit most vegyünk átlagosan 200 forintnak. Mivel a hamburger már önmagában finanszírozta a cég működési költségeit, ezért a sült krumpliból mindössze csak annak az előállítási költségét kell levonnunk, így feltehetőleg 150-160 forint tiszta nyereséggel számolhat a McDonald’s. Tehát a sült krumpli eladása 35-40 forintról 200 forintra emelte a tiszta nyereséget, ami körülbelül az eredeti összeg ötszöröse (és még a kóláról nem is beszéltünk)!!!

Mit tanulhatunk mi ebből? Sok vállalkozás pont ott bukik el rengeteg pénzt, ahol nem kéne: a fő terméke eladásánál. Cégek gyakran alig jönnek ki nullára a fő ajánlatuk értékesítésével, így nem is csoda, hogy nem növekednek. Meg kell értened, hogy az esetek döntő többségében a fő terméked nem elégséges bevételi forrás ahhoz, hogy versenyben tartson téged a konkurenciáddal szemben. Egy apró változtatással azonban sokat javíthatsz a helyzeteden.

Mi lenne, ha kitalálnál egy olyan úgynevezett „upsell” ajánlatot, amelyet a fő szolgáltatásod mellett, vagy közvetlenül utána értékesíteni tudnál a vevőidnek? A marketingszoveg.com szerint:

Az upsell azt jelenti, amikor a vevő beletett egy terméket a kosarába, felajánlunk neki egy nagyobb összegű kapcsolódó (kiegészítő) terméket, hátha arra is szüksége lesz.

Tegyük fel, hogy a te céged fő profilja a tréningek megtartása. Ebben az esetben minden egyes megtartott tréning végén reklámozhatnád a tréning témájához kapcsolódó könyvedet a résztvevőknek. Ha már csak 20-30 százalékuk vásárol tőled, akkor bőven megérte beharangoznod a könyvedet a tréning végén. De gondolkodjunk kicsit nagyobban. Ha a céged még nagy összegű konzultációkat is tart a tréningek mellett, akkor érdemes lenne erre is egy nagyon rövid blokkot felhúznod az esemény vége felé, hiszen ha a résztvevők közül már csak 1 is továbbjelentkezik, akkor komoly bevételre számíthatsz.

upsell.jpg

De például az is egy jó upsell lehet, ha egy konditeremben nem 1, hanem 3 hónapos bérletet ajánlasz fel, ha fotózás mellé kép retusálást is vállalsz feláron, illetve ha autószalonod van és tesztvezetést ajánlasz.

Számtalan példát lehetne még felhozni, de valószínűleg a lényeget megértetted. Próbáld meg a legtöbbet kihozni a főszolgáltatásaidból úgy, hogy kiegészítő ajánlatokat vonsz be a folyamatba. Alkalmazd az elvet a saját vállalkozásodra, légy kreatív és légy merész. Ha jó a szolgáltatásod és az upselled is releváns és értékteremtő a vásárlóid számára, akkor szinte garantált, hogy képes leszel plusz profitot teremteni céged számára!

(A Mekis példa számai Gál Kristóf Látogatókból Vevőt című könyvéből származnak)

A bejegyzés trackback címe:

https://thebusiness.blog.hu/api/trackback/id/tr4812173152

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2017.02.02. 19:56:33

Mint marketing, a dolog rendben is van, de az egy baromság, hogy a Meki kizárólag a hamburgerre tudja terhelni az üzemi költségeit.

vackor1 2017.02.02. 20:15:06

@Before: Arról szólt, hogy a hamburgeren MÁR megkereste a ktsgeit ÉS még haszna is marad rajta, azaz CSAK hamburgerek eladásából is rentábilis lenne a cég, azonban ha mellé mást is értékesít, akkor a " másból " már nem kell levonni a termék beszerzésén kívül semmit, a beszerzési és eladási ár közti TELJES különbség haszonként jelentkezik..

Crip Lee 2017.02.02. 21:04:29

Ez olyan mint a régi vicc. Ha már úgyis el van b@szva a hétévégéje legalább a füvet nyírja le....

Arcade Macho 2017.02.02. 21:04:44

erdekes mashol ugy irjak, hogy az ingatlanokon szerzi a nagy lovettat a mekdöncsi...

habar ha jobban belegondolok hogy az ingatlan biznicben pont nullara jon ki, hiszen futtatni kell az uzleteket, felfuteni, ujitani az uzleteket, fizetni a kiszolgalokat, aztan meg ha ezt mar mind fedezi az ingatlan biznic, akkor a hamburgeren mar csak az eloallitasi koltseget kell szamitani akkor siman kijohet hogy a hambikon gazdagszik meg :)))

gizmo2666 2017.02.03. 00:34:31

Ezért akarnak adni kaparós sorsjegyet azon a kurva postán, ha befizetem a sárga csekkeket? Fene gondolta volna. Mocskos bankárok.....

Before · http://azbeszt.blog.hu 2017.02.03. 05:04:32

@vackor1: értettem, miről szólt, de te pedig azt értsd meg, hogy ez MARHASÁG!

igazi hős 2017.02.03. 08:52:47

@zetor 2000: Azért elég kevesen vennének autót úgy, hogy ki sem próbálták. Nem hiszem, hogy elég lenne csak a szalonban megnézni: lássuk csak, az asszonynak tetszik a belseje, a gyerek is elfér hátul, elég nagy a csomagtartó, akkor kérek egy pirosat. Az autószalon rengeteg dolgot "csatolhat" egy autóhoz, ami a beletett munkához képest jól hoz: biztosítást (KGFB, cascó), pár % kedvezményt gyári kiegészítőkhöz, szervizkupont.

igazi hős 2017.02.03. 09:00:52

@Before: Attól, hogy nem érted, még nem marhaság. Az a baj az érveléseddel, hogy nem hamburgert és sült krumplit árulnak, még ha így is néz ki az árlistán. Az emberek hamburgerért mennek a mekibe és a hamburger _mellé_ adod el a sült krumplit. Sült krumpliért nem mennek be és amellé nem tudsz hamburgert eladni. Tehát tényleg az a helyzet, hogy a hamburger eltartja az éttermet, nyereségessé pedig a mellé árult kóla és sült krumpli teszi.

tra lala 2017.02.03. 09:03:01

@Farkyy: "2.: Ha a sültkrumpli oldaláról nézzük"

Ha szerinted a mcdonaldsba a sult krumpli miatt mennek az emberek es hamburgert csak azert vesznek, mert rabeszelik oket, akkor nezheted a sult krumpli oldalarol is. Ez esetben viszont a sult krumpli a fo termek es azt kene mindenhol reklamozni ;)

Before · http://azbeszt.blog.hu 2017.02.03. 11:31:13

@igazi hős: Mit nem értek? Teljesen mindegy, milyen marketing-szemlélettel próbálod igazolni ezt az állítást, a gyakorlat egyszerűen nem így működik. A Meki már holnap lehúzhatná a redőnyt, ha csak hamburgert árulhatna. A hamburger nemhogy nem termeli ki az üzemi költségeket, de önmagában véve egész biztosan veszteséges, a többi termékhez képest annak lehet a legkisebb marzsa. Mivel az a cég meghatározó terméke, ezen kisebb profitot termel és a mellé adott termékekkel javítja a mérlegét. Ezt a látszólagos "ingyenes" pénzt nem tudja kivenni, hanem ez teszi lehetővé, hogy a hamburger annyiba kerüljön, amennyibe.
Ha nem hiszel nekem, nézz utána. A McD kb 16-18 százalékos nettó profitrátával üzemel, ha az üzleti modell úgy működne, ahogy képzelitek, akkor ez legalább 50 százalék lenne. Egy duplasajtburger nincs 600 forint, pedig van benne rengeteg minden, míg egy közepes krumpli 400-ért egy maréknyi krumpliból áll. Ha az elmélet igaz lenne és a hamburger már önmagában nyereséges, akkor egy 1100 forintos menüben legalább ötszáz forintos nyereség lenne.
Ilyen üzlet sehol nincs a világon, főleg, hogy versenyhelyzet van, a cégek kénytelenek racionális szinten tartani a nyereségességi rátájukat.
süti beállítások módosítása