Bár a világ egyik legismertebb cégének a termékpalettája végtelenül egyszerűnek tűnhet a laikusok számára, mégis óriási tanulsággal szolgálhat szinte bármely vállalkozó, vagy vállalkozni vágyó személy számára.
Sokak számára ez nem magától értetődő, de a Meki fő ajánlata a hamburger, míg a kóla és a sült krumpli, mint kiegészítő termékek szerepelnek a képletben. Ha te mindössze csak egy hamburgerre térnél be a McDonald’s-ba, akkor a cég szinte biztosan nem keresne túl sok pénzt rajtad, hiszen óriási működési költsége van, és hihetetlen mértékű marketing kiadásokat kell finanszírozniuk. Egy 400 forintos hamburger körülbelül 35-40 forintos profittal kecsegtet az amerikai óriás számára, ha beleszámoljuk a cég hirdetési kiadásait és működési költségét.
Azonban ha Te csak egy hamburgert kérsz, akkor az esetek körülbelül 99,99 százalékában az eladó megkérdezi tőled, hogy adhat-e még a hamburger mellé sült krumplit és nagy üdítőt?
Ezen a ponton a legtöbben kérnek sült krumplit, amit most vegyünk átlagosan 200 forintnak. Mivel a hamburger már önmagában finanszírozta a cég működési költségeit, ezért a sült krumpliból mindössze csak annak az előállítási költségét kell levonnunk, így feltehetőleg 150-160 forint tiszta nyereséggel számolhat a McDonald’s. Tehát a sült krumpli eladása 35-40 forintról 200 forintra emelte a tiszta nyereséget, ami körülbelül az eredeti összeg ötszöröse (és még a kóláról nem is beszéltünk)!!!
Mit tanulhatunk mi ebből? Sok vállalkozás pont ott bukik el rengeteg pénzt, ahol nem kéne: a fő terméke eladásánál. Cégek gyakran alig jönnek ki nullára a fő ajánlatuk értékesítésével, így nem is csoda, hogy nem növekednek. Meg kell értened, hogy az esetek döntő többségében a fő terméked nem elégséges bevételi forrás ahhoz, hogy versenyben tartson téged a konkurenciáddal szemben. Egy apró változtatással azonban sokat javíthatsz a helyzeteden.
Mi lenne, ha kitalálnál egy olyan úgynevezett „upsell” ajánlatot, amelyet a fő szolgáltatásod mellett, vagy közvetlenül utána értékesíteni tudnál a vevőidnek? A marketingszoveg.com szerint:
Az upsell azt jelenti, amikor a vevő beletett egy terméket a kosarába, felajánlunk neki egy nagyobb összegű kapcsolódó (kiegészítő) terméket, hátha arra is szüksége lesz.
Tegyük fel, hogy a te céged fő profilja a tréningek megtartása. Ebben az esetben minden egyes megtartott tréning végén reklámozhatnád a tréning témájához kapcsolódó könyvedet a résztvevőknek. Ha már csak 20-30 százalékuk vásárol tőled, akkor bőven megérte beharangoznod a könyvedet a tréning végén. De gondolkodjunk kicsit nagyobban. Ha a céged még nagy összegű konzultációkat is tart a tréningek mellett, akkor érdemes lenne erre is egy nagyon rövid blokkot felhúznod az esemény vége felé, hiszen ha a résztvevők közül már csak 1 is továbbjelentkezik, akkor komoly bevételre számíthatsz.
De például az is egy jó upsell lehet, ha egy konditeremben nem 1, hanem 3 hónapos bérletet ajánlasz fel, ha fotózás mellé kép retusálást is vállalsz feláron, illetve ha autószalonod van és tesztvezetést ajánlasz.
Számtalan példát lehetne még felhozni, de valószínűleg a lényeget megértetted. Próbáld meg a legtöbbet kihozni a főszolgáltatásaidból úgy, hogy kiegészítő ajánlatokat vonsz be a folyamatba. Alkalmazd az elvet a saját vállalkozásodra, légy kreatív és légy merész. Ha jó a szolgáltatásod és az upselled is releváns és értékteremtő a vásárlóid számára, akkor szinte garantált, hogy képes leszel plusz profitot teremteni céged számára!
(A Mekis példa számai Gál Kristóf Látogatókból Vevőt című könyvéből származnak)