Az üzleti élet egy hihetetlenül fontos eleme a profi prezentáció. Úgy tartják, hogy egy megfelelő prezentáció már egymagában is fél siker. Ezzel ellentétben sokan arról panaszkodnak, hogy nem szeretnek kiállni, és képviselni bizonyos dolgokat. A legnagyobb problémák megoldásához adunk nektek néhány tippet!
Először is tisztázzuk, hogy mi a különbség az előadás, és a prezentáció között.
Prezentáció |
Előadás |
Rövid: maximum 60 perc |
Hosszú: minimum 60 perc |
Általában meg kell győznie a közönséget |
Ismeretátadás, oktatás, tájékoztatás |
Kis közönség |
Nagy közönség |
Technikai eszközök használata |
Nem kötelező technikai eszközök használata |
Hívd fel magadra a figyelmet!
Még egy érdekes téma is eljuthat arra a pontra, ahol teljesen unalomba fullad – pontosabban maga a prezentáció fullad unalomba. Különböző módszerek bevetésével fel lehet rázni a közönséget e probléma megoldása érdekében.
- Kérdések: különböző típusú kérdéseket tegyünk fel. Ez lehet zárt vagy nyílt. Természetesen egy zárt kérdésre többen fognak válaszolni. Engedjük meg a kézfeltartással való válaszadást.
- Hangsúly: az agy a halk és a hangos beszédre egyaránt odafigyel. Ez azt jelenti, hogy ha valaki nem egyféle hangsúllyal beszél folyamatosan, akkor jobban tudnak rá koncentrálni.
- Mozgás: az egy helyben állás nem csak a közönségnek, de az előadónak is rossz. A kar mozgatását is beleértve. (nézzetek meg egy Anthony Robbins videót),
- Trágár szavak: nagyon kényes, viszont nagyon nagy csodákra képesek a trágár szavak. Természetesen bizonyos keretek között.
Mi legyen a kivetítőn?
Felejtsd el a hosszú szöveget! Az emberi agy úgy tud igazán koncentrálni, ha egy dolgon van a figyelme. Ennél több dologra való egyidejű figyelem információ vesztést okoz, ami gyakran az információ 70 százalékának elvesztéséhez vezet. Tehát, ha valaki jegyzetel, hallgatja az előadást, és ezek mellett nézi a kivetítőt is, akkor az információnak nagyon kis töredékét fogja felfogni.
Szóval, a kivetítőn:
- kevés szöveg, vagy
- a témához kapcsolódó kép, esetleg grafikon legyen
Ha egy meghatározó rész jön, ami természetesen fontos és mély, akkor érdemes elsötétíteni a képernyőt.
Mosoly!
Az előadónak a mosolya legyen az egyik legfőbb eszköze!
Ismerd jól a közönséget!
- Kik ők? – pozíció, tudás, kor, nem
- Mi az esemény célja? – inspirálás, oktatás, értékesítés, tanácsadás
- Miért téged kértek fel? – elvárások
- Hol adsz elő? – környezet, eszközök, felszerelés
- Milyen az időzítés? – Volt elég idő a felkészülésre? A hét melyik napja, milyen napszak? Van más előadó is, vagy csak te?
Megjelenés!
Itt is kulcsfontosságú a megjelenés. Ez a közönségtől, és a prezentáció témájától függ. Lehet póló, ing, rövidnadrág, zakó, bőrdzseki. Minden stílusnak letisztult formát kell mutatnia.
Önbizalom növelés a prezentáció előtt!
Különböző önbizalom növelési technikákat vethetsz be a nagy esemény előtt. Néhányat megosztunk itt veletek:
- asztalra támaszkodni domború háttal - egy hatalmi pozíció, ami növeli az önbizalmunkat
- kényelmesen elhelyezkedni, majd a lábat felrakni, és összekulcsolt kezünket a tarkónk mögé helyezni
- folyamatos ismétlés, vagy tükörnek beszélés: „megtudom csinálni, profi prezentáció lesz”
- sétálgass egyenes háttal
- 1 percig mosolyogni a tükörbe
- 10-szer leírni a „Ma profi prezentációt adok elő”
Válogass kedvedre!
PowerPoint vagy Prezi.com?
A PowerPoint a maga minimalista rendszerével még mindig az élvonalban van. A prezi.com–ot nehéz használni, és megnyerővé formálni az egészet, de olyan különleges elemeket tartalmaz, amik hatásvadászok, és figyelemmegtartóak lehetnek. Tehát, ha már értesz a prezi.com–hoz, akkor használd egészséggel!
A képet köszönjük innen