Hogyan lehetséges, hogy gyakran semmiből jött, feltörekvő kis cégek meglehetősen rövid idő alatt átformálják a piac teljes képét, és az eddig domináns vállalatokat lesöprik az iparág térképéről? Hogyan győzheti le Dávid Góliátot?
Engedd meg, hogy rávezesselek a válaszra, de előtte had vázoljam fel neked a csere 4 állapotát.
A csere első és legelőnytelenebb állapotát "elhappolásnak" hívják. Az elhappolás gyakorlatilag bűncselekménnyel ér fel, hiszen ebben az esetben egy csoport beszedi a "fogyasztók" pénzét, és cserébe nem nyújt semmiféle ellenszolgáltatást.
A csere második és egy fokkal előnyösebb állapotát részleges csere állapotának nevezik. Ebben az esetben egy vállalat, vagy egy csoport felveszi a fogyasztók rendeléseit, azonban nem teljesíti teljes mértékben a megrendelt, vagy megvett szolgáltatást. Ez még mindig az átverés kategóriájába tartozik.
A csere következő állapotát a mai modern tudomány tisztességes csere állapotának nevezi, és talán ez terjedt el a legszélesebb körben a 4 állapot közül. A tisztességes csere során a fogyasztó pontosan azt kapja, amiért fizetett, se többet, se kevesebbet. Nyilvánvalóan egy vállalat sikeres működéséhez ennél lejjebb nem lehet adni a mércét, mindig ki kell szolgálnia a vevőit az elvárt módon. De a tisztességes cserénél van egy magasabb szintű formula is.
A csere negyedik és egyben legmagasabb szintű formája az úgynevezett bőséges csere állapota. Ebben az esetben a vevő kifizet egy bizonyos összeget egy termékért vagy egy szolgáltatásért és gyakorlatilag többet kap vissza, mint amennyit fizetett. Egy magasabb szintű ÉRTÉKET kap vissza.
Vegyünk egy példát. Van két fodrász. Mindketten 3000 forintért vágják le klienseik haját. Az első fodrász mindig jól teljesít, a vevői által elvárt frizurákat meg is csinálja. Egy baj van csak vele: bár az elvárt frizurákat megcsinálja, szolgáltatása mégsem tartalmaz semmiféle extrát, semmi olyat, ami túlmutatna az átlagon. Az egész épphogy csak kényelmes. A második fodrász megpróbál jobbat nyújtani az elvártnál. Megpróbál többlet értéket adni klienseinek. Ő már a vendége szalonba lépésétől kezdve rendkívül kedves, udvarias és barátságos. A vendége kívánságaira odafigyel, a frizurát addig tökéletesíti, amíg az tényleg professzionális hatást nem kelt, próbál valami többlet értéket adni, többet mint ami a vevője szempontjából elvárt. Nem sajnálja az időt a kliensére. A hajvágás végeztével még egy pohár hűsítőt üdítővel, egy jó kávéval, esetleg egy sörrel (ilyen is van) is megkínálja a vendégét.
Legyünk őszinték, mi melyik fodrászhoz mennénk vissza szívesebben? A második fodrász gyakorlatilag egy élménnyé varázsolta a szolgáltatását. Egy vendég szívesen fogja újra választani az ő szolgáltatását és valószínűleg még az ismerőseinek is ajánlani fogja. Az extra energiabefektetés meg fog térülni számára. Az értékesebb, magasabb szintű szolgáltatás megtérül.
Az igazság az, hogy jelenleg a vállalatok jelentős része még mindig a tisztességes csere állapotában van.
Számtalan helyen a kiszolgálás minősége éppen csak, hogy megüti az elvárható szintet. Nem is próbálkoznak valami extrát nyújtani a pénzünkért. Megelégednek az elégségessel. Nem véletlen, hogy egy kis plusz erőfeszítéssel Dávid képes legyőzni Góliátot, és képes az átütő piaci sikerre.
Adj a fogyasztóidnak minőségibb szolgáltatást, és hosszú távon ez meg fog térülni számodra!