A ma és a holnap üzletembereiért

The Business

Hogyan lehet a Coca-Cola 50 milliárd dollárral értékesebb a Pepsinél?

2018. április 27. - Müller.Péter

Vajon a Pepsi, vagy a Coca-Cola a jobb? – hangzik el a millió dolláros kérdés rengeteg átlagfogyasztó szájából. A kérdésre lehetetlen egyértelmű választ adni, azonban egy dolog biztos: az InterBrand Best Global Brands 2017-es kutatása arra mutatott rá, hogy a Coca-Cola és a Pepsi márka értéke között mintegy 50 milliárd dolláros különbség húzódik.

coca-cola-vs-pepsi_kiem.png

A Coca-Cola a kutatás alapján a világ 4. legerősebb márkája a maga nagyjából 70 milliárd dolláros márkaértékével, míg a Pepsi „csak” a 22. helyet foglalja el 20,5 milliárd dollárral. A helyzet pikantériája, hogy a Pepsi egyébként sokkal nagyobb éves árbevétellel rendelkezik, mint a Coca-Cola – 63.5 milliárd dollár a 35.4-hez képest (azt azért itt érdemes megjegyezni, hogy a Pepsi forgalmának közel felét a chips és snack üzletág adja).

Akkor mégis hogyan lehetséges, hogy a Coca-Cola a márka érték kategóriában ennyire kenterbe veri a Pepsit?

Hogy ezt megértsük, ugorjunk vissza egy agykutatók által elvégzett kóla-kísérlethez. A kutatók kíváncsiak voltak arra, hogy az alanyaik a két nagyágyú közül vajon melyikre teszik a voksukat, az ízük tekintetében. Hogy a lapokat kicsit megkavarják, először elvégeztek egy vaktesztet. Ennek eredményeként az jött ki, hogy az alanyok 51 százaléka voksolt a Pepsire, mint a finomabb ízre.

Ezt követte egy második teszt, ahol már üveggel, márkajelzéssel együtt tették eléjük a kólákat és így kellett megkóstolniuk. A vakteszttel ellentétben itt a Coca-Cola valósággal letarolta a Pepsit: az alanyok 67 százaléka gondolta finomabbnak a Coca-Colát a Pepsinél.

A tesztet azóta számtalan alkalommal elvégezték és szinte minden egyes alkalommal ugyan az a végeredmény született: a vakteszteken nagyjából egyenlő az állás, vagy a Pepsi egy kicsivel, de veri a Coca-Colát, azonban a rendes teszten a Coca-Cola feltörli a padlót a riválissal.

A kérdés magától adódik: hogyan nyerhet a 2 nagyon hasonló íz közül a Coca-Cola a rendes teszteken?

rtr41cva-800x450.jpg

A válasz a Coca-Cola márka üzenetében keresendő. A Coca-Cola gyakorlatilag hosszú évtizedek óta törekszik arra, hogy összekösse a kóla fogyasztás élményét a boldogság érzésével. Az évről évre megújuló reklámjaik a boldogságra építenek, a karácsonyi kampányaik egy életre beivódnak az emberbe és lassan, lépésről lépésre a fogyasztók fejében – nagyrészt tudat alatt – összekapcsolódik a két dolog.

Ez az asszociáció a teszteken pedig tökéletesen kirajzolódik. A boldogság élménye megszépíti a Coca-Cola fogyasztását és a többség szemében, az adott pillanatban finomabbá is válik az ő kólájuk.

A Coca-Cola a boldogság életérzését adja el a vásárlók számára és nem magát a kólát. És éppen ez az életérzés az, ami a Coca-Colát az élen tartja, hiszen a Pepsi a mai napig sem tudta megtörni a rivális vezető pozícióját - nem tudott olyan erős életérzést átadni a tömegeknek, mint a Coca-Cola.

Kapcsolódó cikk:

- A Karácsony a Coca-Cola monopóliuma?

►►►►

Szeretnél üzleti kapcsolatba kerülni velünk? Írj nekünk az info@thebusiness.hu email címre!

A bejegyzés trackback címe:

https://thebusiness.blog.hu/api/trackback/id/tr8913874268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása