Itt az év vége, itt a Karácsony és két dolog egészen biztosnak tűnik: a Reszkessetek, betörők! maraton és a Coca-Cola karácsonyi reklámja! Ha karácsonyi reklámokra gondolunk, akkor az emberek többségének egészen biztosan a Coca-Cola fog az eszébe jutni. Na de hogyan jutottunk el odáig, hogy a karácsonyi reklámok koronázatlan királya a Coca-Cola lett?
Hogy a kérdésre választ kapjunk, menjünk vissza az időben több, mint 80 évet!
Coca Christmas – a Coca-Cola és a modernkori Mikulás
Talán sokakat meglep, de 1931 előtt - a Coca-Cola befolyása előtt - a Mikulás bácsi nem volt mindig az a vidám, bohókás öregember aki ma. Az ábrázolásában sok helye volt a szabadságnak. Volt, hogy kis manóként, zöld palástban, állatbőrrel takarva ábrázolták.
A Coca-Cola már a 20-as évektől előszeretettel használta a Mikulás karakterét, de 1931-ben teljesen megváltoztatták az irányát. Archie Lee (A D'arcy reklámügynökség akkori igazgatója, aki a Coca-Colával dolgozott) egy kedves, barátságos Mikulást akart megjeleníteni, aki nem csak a Karácsony szímbóluma, hanem ezzel egyidőben egy megfogható, realisztikus karakter is a nézők számára.
Fel is kértek egy dizájnert azzal a kikötéssel, hogy ezek mellett ne egy mikulásnak öltözött embert ábrázoljon, hanem a Mikulást. És ezzel megszületett a ma is jól ismert, kedvességet sugárzó, pufók öregember, aki minden gyermek szívét szeretettel tölti meg Karácsonykor.
Innentől kezdve a Karácsony és a Coca-Cola egyre jobban összeforrt - a kedves Mikulás karaktere belopta magát az emberek szívébe és vele együtt a Coca-Cola is.
A Mikulás mindenhol megjelent: a Coca-Cola karácsonyi kampányaiban, magazinokban, hírdetőtáblákon, plakátokon. Sőt, ha bármi apró változtatás történt egyik évről a másikra, akkor a cégnél biztosak lehettek, hogy levelek ezreit fogják kapni az emberektől. (Például amikor gyűrű nélkül ábrázolták az egyik évben, akkor rengeteg levél érkezett arról érdeklődve, hogy mi lett Télanyóval.)
Ahogy teltek az évek, úgy fejlődött a technika is, így a Coca-Cola marketingesei már nem csak a hagyományos eszközöket vették igénybe, hanem a televíziót is. Az első tévés karácsonyi reklámokat 1958-ban adták ki.
Az irányuk azonban egy picit más volt, mint a korábbi kampányoknak, de ez talán betudható a TV akkori korlátozottságának (példának okáért nehéz volt megjeleníteni a piros színt, a fekete-fehér tévében). De összességében sikerült adaptálniuk a család, a szeretet és a kóla ötletét a képernyőre - helyenként az ikonikus Mikulás megjelenésével és természetesen a jópofa, fülbemászó zenével.
Persze a Coca-Cola koncepciója az elmúlt 70 évben nagyrészt semmit sem változott (ez alól egy nagy kivétel van: az 1995-ben behozott Coca-Cola kamion). Megvan a reklámok pozitív és releváns üzenete, a kellemes hangulat és ezek a képek össze vannak kapcsolva a márkával. Emellett jelen vannak a karácsony ikonikus szombólumai és színei is. Ezeknek az elegye a mai napig pozitív érzelmeket ébreszt az emberekben és az évente ismétlődő reklámkampányok bevésik a fejekbe a karácsonyt és a Coca-Cola kapcsolatát.
így váltak a cég karácsonyi kampányai szinte az ünnep részévé.
►►►►
Szeretnél üzleti kapcsolatba kerülni velünk? Írj nekünk az info@thebusiness.hu email címre!