A ma és a holnap üzletembereiért

The Business

A Karácsony a Coca-Cola monopóliuma?

2017. december 22. - Müller.Péter

Itt az év vége, itt a Karácsony és két dolog egészen biztosnak tűnik: a Reszkessetek, betörők! maraton és a Coca-Cola karácsonyi reklámja! Ha karácsonyi reklámokra gondolunk, akkor az emberek többségének egészen biztosan a Coca-Cola fog az eszébe jutni. Na de hogyan jutottunk el odáig, hogy a karácsonyi reklámok koronázatlan királya a Coca-Cola lett?

coca-cola-christmas-truck.jpg

Hogy a kérdésre választ kapjunk, menjünk vissza az időben több, mint 80 évet!

Coca Christmas – a Coca-Cola és a modernkori Mikulás


Talán sokakat meglep, de 1931 előtt - a Coca-Cola befolyása előtt - a Mikulás bácsi nem volt mindig az a vidám, bohókás öregember aki ma. Az ábrázolásában sok helye volt a szabadságnak. Volt, hogy kis manóként, zöld palástban, állatbőrrel takarva ábrázolták.  

A Coca-Cola már a 20-as évektől előszeretettel használta a Mikulás karakterét, de 1931-ben teljesen megváltoztatták az irányát. Archie Lee (A D'arcy reklámügynökség akkori igazgatója, aki a Coca-Colával dolgozott) egy kedves, barátságos Mikulást akart megjeleníteni, aki nem csak a Karácsony szímbóluma, hanem ezzel egyidőben egy megfogható, realisztikus karakter is a nézők számára.

Fel is kértek egy dizájnert azzal a kikötéssel, hogy ezek mellett ne egy mikulásnak öltözött embert ábrázoljon, hanem a Mikulást. És ezzel megszületett a ma is jól ismert, kedvességet sugárzó, pufók öregember, aki minden gyermek szívét szeretettel tölti meg Karácsonykor.

Innentől kezdve a Karácsony és a Coca-Cola egyre jobban összeforrt - a kedves Mikulás karaktere belopta magát az emberek szívébe és vele együtt a Coca-Cola is.

A Mikulás mindenhol megjelent: a Coca-Cola karácsonyi kampányaiban, magazinokban, hírdetőtáblákon, plakátokon. Sőt, ha bármi apró változtatás történt egyik évről a másikra, akkor a cégnél biztosak lehettek, hogy levelek ezreit fogják kapni az emberektől. (Például amikor gyűrű nélkül ábrázolták az egyik évben, akkor rengeteg levél érkezett arról érdeklődve, hogy mi lett Télanyóval.)

coca_cola_christmas-wallpaper-1680x1050.jpg

Ahogy teltek az évek, úgy fejlődött a technika is, így a Coca-Cola marketingesei már nem csak a hagyományos eszközöket vették igénybe, hanem a televíziót is. Az első tévés karácsonyi reklámokat 1958-ban adták ki.

Az irányuk azonban egy picit más volt, mint a korábbi kampányoknak, de ez talán betudható a TV akkori korlátozottságának (példának okáért nehéz volt megjeleníteni a piros színt, a fekete-fehér tévében). De összességében sikerült adaptálniuk a család, a szeretet és a kóla ötletét a képernyőre - helyenként az ikonikus Mikulás megjelenésével és természetesen a jópofa, fülbemászó zenével.

Persze a Coca-Cola koncepciója az elmúlt 70 évben nagyrészt semmit sem változott (ez alól egy nagy kivétel van: az 1995-ben behozott Coca-Cola kamion). Megvan a reklámok pozitív és releváns üzenete, a kellemes hangulat és ezek a képek össze vannak kapcsolva a márkával. Emellett jelen vannak a karácsony ikonikus szombólumai és színei is. Ezeknek az elegye a mai napig pozitív érzelmeket ébreszt az emberekben és az évente ismétlődő reklámkampányok bevésik a fejekbe a karácsonyt és a Coca-Cola kapcsolatát.

így váltak a cég karácsonyi kampányai szinte az ünnep részévé.

maxresdefault_3.jpg

►►►►

Szeretnél üzleti kapcsolatba kerülni velünk? Írj nekünk az info@thebusiness.hu email címre!

A bejegyzés trackback címe:

https://thebusiness.blog.hu/api/trackback/id/tr5013519337

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása