Egy márka esetében igazi kincset érhet a jó szlogen. De mitől lesz igazán ütős és sikeres egy szlogen?
A szlogen szó eredete egészen a skót klánokig nyúlik vissza, ami „csatakiáltást” jelentett és a klánok csatába hívó szava volt. A későbbiekben az egyre nagyobb teret nyerő reklámszakma kezdte széleskörűen alkalmazni a szlogen kifejezést.
A Sikermarketing meghatározása szerint:
„A szlogen olyan szókapcsolat, amely egy reklámban használva a vállalkozás, a márka, a termék, a politikai párt vagy a promóció lényegére, fő üzenetére koncentrálva kíván erős visszaidézési hatást elérni.”
Miért nem sikeresek egyes szlogenek?
A legtöbb szlogen azért lesz hatástalan, mert rendkívül elcsépelt, tele van közhelyekkel és másik 100 vállalat is ugyanezzel a szöveggel reklámozza magát a piacon. Jó példa erre az "Önökért dolgozunk” és az "Első a minőség". Sok szlogen nem csak hogy közhelyes, de még tartalmatlan is, ezért nehéz hozzákapcsolni az adott cég tevékenységéhez és hitvallásához. Ha a szlogenről nem ugrik be a cég tevékenysége, akkor baj van.
Továbbá a legtöbb cég szlogenje túl nagyot állít, ezért hiteltelenné válik. Hiába állítod magadról, hogy te vagy a leginnovatívabb cég a piacon, ha az elmúlt 10 évben semmiféle újdonsággal nem álltál elő. Autógyártóként hiába mutatod magad megbízhatónak, ha a te gyártmányaid felelnek a legtöbb közúti balesetért. A hiteltelenségnél semmi sem rombolhatja jobban egy cég imázsát.
És persze mitől lesz igazán sikeres egy szlogen:
- mert valós dolgokat állít
- mert igazán egyedi és ütős
- mert rövid
- mert időtálló
- mert egy előnyt mutat be
- mert frappáns és könnyen felidézhető
A Tesco szlogenje jó példa erre. Az Énmárka című könyvben a következőt olvashatjuk róla:
Szlogenje 1994 óta változatlan: „a legkisebb is számít”. A cég ahelyett, hogy különféle nagyzoló kijelentésekkel alapot szolgáltatna a gúnyolódásra, az apró lépésekben véghezvitt, de folyamatos fejlesztés mellett kötelezte el magát. Sokáig azt jelentette, hogy a vásárló az alacsony áraknak köszönhetően pénzt takaríthat meg, ám amint a környezetszennyező csomagolás és az újrahasznosítás hangsúlyosabbá vált, a Tesco ugyanezzel a szlogennel felelt a reklámkampányában a kihívásra. Az új reklámfilmekben egyszerű vásárlók és hírességek egyaránt eldobható műanyag szatyrok nélkül intézik a bevásárlásaikat.
Tehát „a legkisebb is számít” szlogen kiállta az idő próbáját, és még ma is sikeresen és rugalmasan alkalmazható.
És végül néhány a legsikeresebb szlogenek közül:
- Mert megérdemlem - L’Oreal
- A vezetés élménye - BMW
- Van, amit nem lehet pénzért megvenni. Minden másra ott a MasterCard. - MasterCard
- A királyok bora, a borok királya - Tokaji Aszú
- Just Do It - Nike
- Think different - Apple
- I’m lovin’ it - McDonald’s