A ma és a holnap üzletembereiért

The Business

Miért vesszük meg az egyik terméket, a másikat pedig nem?

2017. december 12. - Müller.Péter

Naponta hozunk meg vásárlási döntéseket, melyek között vannak teljesen tudatosan hozott döntések, amiket előzetes információgyűjtés, alternatívák értékelése előzi meg, azonban vannak olyan döntések is, amelyek teljesen más változókon múlnak. Mi állhat döntéseink hátterében? Miért vesszük meg az egyik terméket, a másikat pedig nem? 

shoppingteens.jpg

Hogy a kérdésekre választ kapjunk, nézzük meg egy relatíve újnak minősülő társadalmi osztály példáját: a midorexia  elnevezésű társadalmi osztályét.

A midorexia szegmensét azok a negyvenes éveik végét taposó, vagy ötvenes éveikben járó férfiak és nők alkotják, akik szembemennek a korosztályukra jellemző értékekkel és életstílussal és elkezdik újra a húszas éveiket élni.

Jellemzően a midorexiás egyén a reklámok, a közösségi média és persze az általa meg nem valósított célokból következő frusztráció nyomán újra akarja élni a fiatal éveit. A média fiatal központúsága és az esztétikus megjelenést dicsőítő reklámok hatására szeretne úgy kinézni, mint régen - sőt, jobban, mint régen.

Ezzel párhuzamosan szeretné megvalósítani azokat a célokat, amelyeket annak idején sajnos nem tudott. Jellemző a munkahelyváltás, a rendszeres testedzés bevezetése, a fiatalos öltözködési trendek követése, a legnépszerűbb elektronikai kütyük (például Iphone vagy Macbook) vásárlása és az intenzív közösségi médiabeli jelenlét. nintchdbpict000302145818.jpg

Miben különböznek a midorexia vásárlási szokásai az átlagtól?


A midorexia fogyasztói szokásainak változása erősen összefügg azzal a ténnyel, hogy a munkahelyváltásból és az önmegvalósításból következően általában az átlagosnál érezhetően nagyobb keretből gazdálkodnak.

A nagyobb keretből és fiatalos életstílusból kifolyólag jóval több pénzt költenek, mint az a korosztályukra jellemző. Míg ők a keresetük nagyobb részét drága ruhákra, sportra, minőségi éttermi élményre, utazásra, státusszimbólumnak számító elektronikai eszközökre és tanulásra költik, addig a többség ebben a korban inkább élelmiszerekre és háztartási cikkekre költi a pénzét.

Ebből kifolyólag a midorexia szegmensébe tartozó egyének gyakrabban is járnak vásárolni és nagy teret engednek az impulzusvásárlásoknak. Ha megtetszik nekik egy trendi ruha, azonnal kinyílik a pénztárca. Ha kijön az új Iphone, akkor szinte abban a pillanatban meg is rendelik. 

A midorexiásokra különösen jellemző, hogy olyan termékeket vásárolnak, amelyek társadalmilag (főleg a módosabb polgárok számára) elfogadott és nagy presztízzsel bír. Gyakran még a magasabb árat is elfogadják, ha a megvásárolt termék presztízsértékkel bír a többség szemében. Sőt, számukra a presztízsérték még a termék teljesítményénél is fontosabb.
shopping_discounts.jpg

Végeredményben mi befolyásolja a vásárlási döntéseinket?


Miután megismertük egy társadalmi réteg vásárlási szokásait, nézzük meg, hogy miért vásárolnak ők másképpen és úgy általánosságban mi befolyásolja a vásárlásainkat.

Először is kijelenthetjük, hogy az általunk elfogadott értékek nagyban befolyásolják a vásárlási szokásainkat és a döntéseinket. A midorexia esetében például az 50-es korosztály értékei lecserélődnek a 20-30-as korosztály értékeire. Az élet élvezete és az elismertség értéke felértékelődik számukra és ezért kezdenek el presztízs értékű termékeket vásárolni és drága szolgáltatásokat igénybe venni. Ezzel szemben a biztonságorientált emberek kevésbé döntenek a drága, túlárazott, presztízs termékek mellett, inkább választanak ár-érték arányban olcsóbb árukat.

Az értékek mellett a referenciacsoport is fontos szerepet játszik a vásárlási szokásainkban. A referenciacsoport ebben az esetben egy olyan csoportot jelent, amire az egyén felnéz, tisztel és szeretne olyan lenni, mint ők. A midorexiások így tekintenek a fiatal, befutott, sikeres emberekre. Innen következik, hogy ők is olyan termékeket szeretnének használni, mint ezek az emberek. Mindig a legújabb telefon kell nekik, a legdivatosabb márkák cuccait szeretnék viselni stb.

Harmadrészt persze a pénztárcánk mélysége is nagyban befolyásolja a vásárlásainkat. Nagyon szűk pénzügyi keret esetén nem nagyon válogatunk a márkák között és nem gondolkozunk a minőségi termékek megvásárlásán, vagy a presztízs kérdésén.

És végül az életstílusunk is hatással van a vásárlási döntéseinkre. A midorexia különösen aktív, magamutogató életstílusa a sok látványos szolgáltatás igénybevételét és a presztízsértékű termékek megvásárlását eredményezi. Ezzel szemben egy otthon üldögélő személy, aki nem igazán megy társaságba szinte biztosan nem akar ezek mellett a termékek mellett dönteni.

►►►►

Szeretnél üzleti kapcsolatba kerülni velünk? Írj nekünk az info@thebusiness.hu email címre!

A bejegyzés trackback címe:

https://thebusiness.blog.hu/api/trackback/id/tr6413406637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.