A ma és a holnap üzletembereiért

The Business

Üzlet a futballban: 100 millió eurós profit egy év alatt

2016. augusztus 05. - Müller.Péter

Hogyan tud egy sportklub 100 millió eurós profitot elérni? Erre a kérdésre ad választ maga a Bayern München labdarúgó csapata! Szakértők szerint a Bayern München ma minden kétséget kizáróan a legjobban működő futballklub pénzügyi szempontból az egész világon. A csapat bevételei évről-évre átlagosan 18%-al nőnek és az elmúlt 22 év mindegyikét pozitív pénzügyi mérleggel zárta. Hosszabb terjedelmű cikk következik!

8e551bd14c6d69efdd9dad9c23787679_large.png

Először is vessünk egy pillantást a Bayern München tulajdonosi szerkezetére. A bajor klub részvényeinek 82%-át a csapat 225000 szurkolója tartja a kezében, ezek a részvények a tőzsdén nem jelennek meg, nem lehet eladni őket. További 9-9 százaléka a részvényeknek az Adidas és az Audi kezében van. Az Adidasnak azért vannak részvényei, mert részben az Adidas pénzelte az Allianz Arena felépítését. Ez a fajta tulajdonosi szerkezet stabilitást biztosít a klub számára, nincsenek folyamatos tulajdonos váltások, melyek megzavarhatnák a klub életét. A csapat ügyeit nagyrészt korábbi Bayern játékosok alkotják, akik kívülről belülről ismerik a klub működését, és elkötelezetten dolgoznak a bajor csapat fejlődéséért. Érdemes megemlíteni, hogy a német törvények szerint minden klubnál a szurkolóknak kell birtokolnia a szavazatok 50+1 százalékát. Ez így van a bajoroknál is, így a többi részvényes (Audi és Adidas) nem szólhat bele lényegesen a klub működésébe.

A bajorok játékos politikájában két tényező dominál. Egyrészt topcsapathoz méltóan minden évben az aktuális sztárjátékosokat próbálják – általában sikeresen - leigazolni.  Soha nem sajnálják a nagy pénzek kiadását a legjobbakért, azonban eszetlen költekezésbe soha nem mennek bele. A klub játékosállományának összértéke elérte 617.68 millió eurót a 2015/16-os szezonban, ami a német bajnokságban magasan kiemelkedik a mezőnyből, illetve globális szinten is a bajorok játékoskerete 3. legdrágább. Másrészt nagy hangsúlyt fektetnek a fiatal játékosok kinevelésébe is, ez eléggé ellentétben áll más gazdag topklubok játékos politikájával. Nem sok játékost szoktak beépíteni az akadémiájukról, azonban akik mégis bekerülnek, azok egytől egyig sztárjátékosok. Ezeket a játékosokat csak nagyon ritkán, hatalmas pénzekért adják el másoknak. Inkább jellemző az, hogy próbálják a klubnál tartani őket akár évtizedekig is. Ez egyfajta stabilitást ad a csapatnak, vannak posztok, melyekre csak nagyon ritkán kell játékost igazolni, illetve a szurkolókat is jobban kötik a klubhoz a saját-nevelésű játékosok. Azt érdemes megjegyezni, hogy a játékospiaci egyenlege a csapatnak alapvetően nem pozitív, szinte minden évben több pénzt költenek, mint amennyi bevételük van játékosok eladásából. Azonban topcsapatokra ez a tendencia jellemző, azért is invesztálnak ennyi pénzt a csapat játékoskeretébe, hogy más piacokon pozitívan tudjanak tevékenykedni.

Ezek után vessünk egy pillantást a bajorok három alap bevételi forrásának megoszlására. A 2013/14-es szezonban a kereskedelmi bevételek (ez a merchandisingot és a szponzori pénzeket takarja) már a teljes bevétel 60%-át tették ki, ami a világ top 20 csapata között egyedülálló. A közvetítési jogokból befolyó összegek csak alig több mint a teljes bevétel ötödéért felelősek, ami szintén egyedülálló. A 3. fő forrás pedig a jegyeladások, mely a bevételek 18 százalékáért felelt a 2013/14-es szezonban. A következőekben erről a három fő bevételi forrásról lesz szó.

choreographie_fc_bayern.jpg

A bajor csapat nem csak azért igazol le világsztárokat, hogy erős keretük legyen. Ennek háttere sokkal összetettebb, és árnyaltabb. A sztárigazolások alapvetően megnövelik a mezeladások számát, hiszen melyik bajor szurkoló ne akarna például egy Arjen Robben vagy Robert Lewandowski nevével fémjelzett mezben meccset nézni. A Dailymail adatai szerint a Bayern München 2013-ban 1.7 millió mezt adott el, ami több, mint amennyit a Bundesliga másik 17 csapata összesen eladott! 2013-as évben minden merchandising tevékenységből összesen egészen elképesztő 82.8 millió eurós bevétele volt a bajor csapatnak, ez 2012-höz képest 40 százalékos emelkedést jelent. Azért is képes a bajor csapat ilyen hatalmas mértékű merchandising jövedelmet termelni, hiszen az elmúlt évek sikerei, a csodálatos játék és a sztárjátékosok leigazolása világszerte rengeteg embert Bayern szurkolóvá tett, akik hajlandóak mezeket és más ajándéktárgyakat venni. Alapvetően Németország legnépszerűbb klubjáról van szó, világszerte pedig több mint 30 millió szurkoló bizalmát élvezik

A merchandising után térjünk rá a kereskedelmi pénzek egy másik részére, a szponzori pénzekre. A 2013/14-es szezonban a szponzori pénzek 118 millió euróra rúgtak, ami magában a legnagyobb bevételi forrása a német óriásnak. A bajorok mezszállítója az Adidas, mely évi 25 millió eurót fizet a bajoroknak. Ez európai összevetésben is az egyik legmagasabb összeg mezszállítók között. Fontos szerepet játszik még a Deutsche Telekom a szponzorok között, hiszen ők szponzorálják a Bayern mezeket. A cég 30 millió eurós szerződést kötött a németekkel, ez Európában a 3. legjövedelmezőbb szerződés a Barcelona és Manchester United után. További fő szponzorok közé tartozik az Audi (mely a csapat részvényeinek 9%-át tartja a kezében), a Lufthansa, az Imtech, a Samsung, a Coca-Cola és a Siemens. Ők az úgynevezett prémium szponzorok. Megfigyelhető, hogy a csapatot más topklubokkal ellentétben nem 2-3 cég szponzorálja, hanem számos vállalattól folynak be pénzek a klub kasszájába.

A szurkolói piacon a német csapat káprázatosan teljesít. Az újonnan kibővített Allianz Arenat közel 100 százalékban kihasználják, a csapat átlag nézőszáma a 2014/15-ös szezonban 72882 volt, mely Európa klubjai közül az ötödik legmagasabb. A magas nézőszámból kifolyólag óriási jegybevételeket bonyolít le a csapat. Az elmondható, hogy más topligák csapataihoz képest a bajor csapat alacsony jegyárakat tart fent. A legolcsóbb müncheni jegy 11.19 fontba kerül, míg a Premier Leagueben az összes csapatot figyelembe véve a legolcsóbb jegy 22 fontba kerül. Ez a fajta olcsóság lehet a nagy nézettség egyik titka. A teljes meccs-napi jövedelme a klubnak az elmúlt évben 88 millió euró volt, mely a topcsapatok között az 5. legmagasabb.

on-pitch-bayern-munich-16-17-home-kit_1.jpg

Az eddigi összes szegmensben a Bayern München élen járt, gyakran dobogós helyezést is elért, azonban ha a közvetítési jogok árusításából befolyó jövedelmét nézzük a klubnak, akkor óriási lemaradást tapasztalhatunk. A csapat 2014-es közvetítési bevételei 107.7 millió euróra rúgták, ez viszont az egy évvel korábbihoz képest alig 1%-os emelkedés. A München azért van hátrányban versenytársaival szemben, mert a Bundesliga egyszerűen nem elég nézett, nem kapnak megfelelő közvetítési szerződéseket, így a csapatok között is alapvetően jóval kevesebb pénzt osztanak szét. Például az angol Premier League legkisebb csapatai több mint 70-80 millió eurót kapnak a közvetítési jövedelmek belső szétosztása után, míg a München mindössze 47 millió eurót kap a Bundesligától. Azt viszont meg kell jegyezni, hogy így a német óriás nem függ a közvetítő vállalatoktól, más szponzoroktól is be tudja szerezni azt a pénzt, mely ebben a szegmensben kiesik.

Még érdemes megemlíteni, hogy a Bayern München is minden évben kijut az európai porondra, csak azzal a különbséggel, hogy a játékoskeret mélységéből kifolyólag ők általában messzire jutnak a sorozatban. Sokszor az elődöntőig vagy esetleg a döntőig jutnak, mely legalább 30-35 millió eurós bevétellel kecsegtet.

A bajor csapatról elmondható, hogy gazdasági modelljét a stabilitásra és az előre tervezésre építi. A stabilitást a biztos és erős tulajdonosi szerkezet, az ész nélküli költekezés következetes elkerülése, a stabil szponzori szerkezet, az erős és odaadó szurkolói közösség és a közvetítési jogokból befolyó összegektől való függetlenség biztosítja. Az előre tervezés az okos csapatépítésben, a szponzorok körének következetes bővítésében és a hosszabb távú gazdasági és sportszakmai sikerek felállításában jelenik meg. Továbbá a csapat próbál szinte minden piacon a lehető legjobban teljesíteni, így több helyről is komoly bevételeik vannak.

 

Ha tetszett a cikk oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel, illetve mond el a véleményedet Facebookon.

A képek innen és innen valóak.

A bejegyzés trackback címe:

https://thebusiness.blog.hu/api/trackback/id/tr68982308

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.