A ma és a holnap üzletembereiért

The Business

AIRBNB: a közösségi gazdaság sikere

2016. augusztus 02. - Müller.Péter

A XXI. században az internetes szolgáltatások a világ minden részén egyre nagyobb teret hódítanak, egyre népszerűbbé válnak. Mindezt a technológiai fejlődés, valamint az okostelefonok, tabletek, a szélessávú internet, illetve a mobilinternet elterjedése segítette elő. Az ember ma már nem csak otthoni számítógépén tud vásárolni, utazást szervezni vagy akár szállást foglalni, hanem különböző mobil applikációk segítségével, bárhol és bármikor képes rá. Egy új fogalom, a sharing economy is megjelent életünkben, amely mostanra az egyik legfelkapottabb és legmeghatározóbb gazdasági trenddé vált. 

maxresdefault.jpg

 

Az Airbnb egy 2008-ban, San Franciscóból startolt internetes szolgáltatás, amely alacsony közvetítői díjért összeköti a rövidtávra kiadható szállások kínálatát a kereslettel. A történet egy évvel korábban kezdődött, amikor a két alapító, Brian Chesky és Joe Gebbia elkezdte kiadni a frsicoi apartmanjuk nappaliját idegen turisták számára, ennek az Airbed & Breakfast fantázianevet adva. Felfújhatós matracokat dobtak a nappali közepére és saját készítésű reggelit tálaltak fel a náluk vendégeskedő turisták számára. A név azóta lerövidült, ám minden más növekedésnek indult. A közösségi fogyasztói oldal rendkívül dinamikusan terjeszkedik, világszerte hihetetlen népszerűségnek örvend. Mára 190 ország több mint 34000 városában van jelen. A világ legnagyobb szállodaláncaival verseng, foglalási számokat tekintve pedig beért egy-egy szállodaipari óriáscéget is. A cég piaci értéke jelenleg 10 milliárd dollár. Az amerikai Skift által 2014-ben készített felmérés alapján az ötödik legnépszerűbb online szállásfoglaló weboldal a világon. Miben rejlik a cég sikere? Mi motiválja az embereket az Airbnb által nyújtott szolgáltatás igénybevételére? Milyen tulajdonságok alapján tekinthető egy szolgáltatás sikeresnek? Ezekre és ehhez hasonló kérdésekre próbálunk választ találni cikkünkben.

A sharing economy

A sharing economy, magyarul közösségi gazdaság egy olyan megosztáson alapuló gazdasági és szociális rendszer, amelyen keresztül árukhoz, egy-egy szolgáltatáshoz vagy adatokhoz díjtalanul vagy a piaci árnál jóval jutányosabb áron juthatunk hozzá. A rendszer alapgondolata szerint, ha egy gazdasági termékről  információt osztanak meg, akkor e termék értéke mind a magánszemélyek, mind a vállalkozások, mind pedig a közösség számára nő. A közösségi gazdaság a XXI. században jelent meg, amelyet a technológia fejlődése, valamint az energiaforrások kimerülése folytán kialakuló problémákra való válaszkeresés ihletett. Az energiaforrások kimerülésének hatására kialakuló problémára tökéletes példa az Uber története. Az Uber egy olyan okostelefonos applikáció, amely összeköti a felhasználókat, azaz utasokat a felületet valós időben használó gépkocsivezetőkkel. A vállalat alapötletét egy párizsi eset ihlette. Franciaországban ugyanis taxirendelet korlátozza a taxisok számát a városokban. Párizsban a népességnövekedés miatt pedig szinte lehetetlenné vált a taxifogás. A cég alapítói kiválóan felismerték a helyzetet és megfelelően ki is használták. Mostanra az Uber a kínai Xianomit megelőzve,a világ legértékesebb startup cége lett. A sharing economy-n alapuló szolgáltatások népszerűsége, valamint működése nagymértékben köszönhető az okostelefonok, illetve tabletek elterjedésének. Az okostelefonos alkalmazások sokszor jóval egyszerűbbek, letisztultabb a kezelői felülettel rendelkeznek, mint a weboldalak, így kényelmesebb ezek használata.      

A sharing economy-nak ma már rengeteg fajtáját ismerjük, az iparág egyre több területet hódít meg. Utazásunkat, nyaralásunkat, bevásárlásunkat, sőt munkánkat is megszervezhetjük egy-egy sharing economyn alapuló alkalmazáson keresztül. Közlekedéshez köthető szolgáltatás például a Wunder, az Uber vagy a magyar Oszkár telekocsi. Bevásárláshoz a 30km.hu-t, szállás keresés esetén pedig alkalmazhatjuk a couchsurfing.org-ot, illetve az Airbnb-t is.

economy.jpg

Az AIRBNB eddigi történtete

Egy vállalat sikeres, amennyiben a fogyasztói igények kielégítését hatékonyabban, és tartósan magasabb szinten képes végrehajtani, mint a versenytársai. Elengedhetetlen a vezető szerephez az innovációhoz való megfelelő hozzáállás, a törekvés az új és kreatív megoldások bevezetésére és megvalósítására.

Az Airbnb egy olyan vállalat, ami megfelel ennek a leírásnak?

Honnan is indult a történet, és mik voltak azok az okok, amik miatt az Airbnb kevesebb, mint egy évtized alatt egész bolygóra kiterjedő jelenséggé nőtte ki magát, és a sharing economy zászlóshajójaként, a jövő hírnökeként emlegetjük? Joe Gebbia és Brian Chesky 2007-ben állt elő az eredeti ötlettel San Franciscoban, ám főként az emberek bizalmatlan természete miatt alig pár száz bejegyzett lakást lehetett csak találni a weboldalukon.

A fellendülést három kedvező fordulat hozta meg. Az első, Nathan Blecharczyk - aki a harmadik alapítója az Airbnb-nek - csatlakozása, aki informatikai szakértelmével és lelkesedésével komolyan hozzájárult az arculat kialakításához. Az ő segítségével 2008 decemberében a weboldal már több ezer kiadó lakásnál járt 67 országban. A második, egy tipp volt az Y Combinator inkubátorház vezetőjétől, Paul Graham-től. Ő tanácsolta, hogy fókuszáljanak New Yorkra, ami a világ egyik legnépszerűbb turista célpontja, könnyen megállapítható igény mutatkozott olcsó szálláshelyekre, ráadásul a vállalkozás eddig a pontig itt volt a legnépszerűbb. A harmadik komponens tulajdonképpen egy folyamat, ami futótűzként terjesztette el a szolgáltatást. A kétezres évek első évtizedének végére a szociális média fejlődésének következtében az emberek egyre szívesebben osztották meg egyre intimebb eseményeit, történéseit az életüknek. A felfogás változott meg. A közösség nyitottabb lett a változásra, az újdonságra, az idegenek felé. Nyitottabb az Airbnb-re.

maxresdefault_1.jpg

Eközben maga a szolgáltatás is folyamatosan helyezte át a hangsúlyt a felhasználói élményre. Ennek a folyamatnak eredményeképpen a költségek is háttérbe szorultak, rengeteg embert béreltek fel azért, hogy tökéletesíthessék a customer experience-t, illetve a vállalat nagyon sokszor feszegette a jogi korlátait. Ez utóbbi tényező azért merülhetett fel egyáltalán, mivel a sharing economy annyira új fogalom, hogy a megfelelő állami szabályozás még nem született meg rá. Az Airbnb folyamatosan fejlődött gyakorlatilag minden téren. Egyszerűsödött a tranzakciók menete, a kiadó lakások bejegyzése, sőt, lehetőség volt ez utóbbiak vonzóbbá tételére egy profi fotós ingyenes igénybevételére. Ehhez hasonló fejlesztéseknek is köszönhetően a felhasználóinak száma folyamatosan növekedett. A versenytársakkal szemben jelentős előnyt jelentett, hogy az Airbnb-nek sikerült kialakítania eddig ezen a téren nem látott szinten egy olyan pozitív képet magáról, ami egyet jelentett a stílussal és a megbízhatósággal. Ez a kép nem jöhetett volna létre a rengeteg pozitív visszajelzés nélkül. A tömegkommunikáció valós idejűvé válásával a vállalat rohamos tempóban növekedett.

Az AIRBNB sikere mögött álló okok

Láttuk tehát, hogy milyen fontos megtalálni a megfelelő piacot, folyamatosan fenntartani a vállalat fejlődését. Nézzük meg egy kicsit közelebbről, hogy mik azok a tulajdonságai magának az Airbnb szolgáltatásnak, ami miatt folyamatos növekedést képest produkálni a különböző mutatók többségében.

  • Az Airbnb-n a legtöbb meghirdetett lakás nagyobb területet biztosít, mint a hotelek többsége
  • A lakások felszereltsége sokrétűbb (teljesebb, saját konyha, mosógép, különböző szabadidős tevékenységeket biztosító eszközök pl.: medence, edzőgépek, sportszerek.)
  • A szállások leggyakrabban nem a turistaközpontok vagy üdülőterületek közelében találhatók, ezáltal közvetlenebb, kulturálisan őszintébb élményt nyújtanak.
  • Mind a szállásadó, mind a vendég értékeli a másik felet, ezáltal mind a ketten érdekeltek abban, hogy pozitív megítélés alakuljon ki róluk.
  • Közösségi szempontból is hasznos: Együttműködésre, bizalomra tanítja a társadalom résztvevő tagjait.
  • Azonos attribútumokkal rendelkező szállodaipari szálláshelyekhez képest lényegesen olcsóbb.
  • Személyesebb és közvetlenebb fogadó felek, akik barátságosabb légkört biztosítanak.
  • Összehozza a keresletet és a kínálatot, mindezt a lehető legegyszerűbb és legbiztonságosabb körülmények mellett.

 

AIRBNB. Egy nagy amerikai sikertörténet, a modern kori startup-ok egyik kiemelkedő és követendő példája. A közösségi szállásportál, mely Joe Gebbia társalapító kis San Fransisco-i lakásából indult, és ma már a Föld összes kontinensén találunk aktív felhasználókat. Méghozzá nem is keveset. Ötven millió felhasználó, több mint 600.000 szállásadó világszerte. Ezek azok a rideg számok, melyekkel a szállodaiparnak szembe kell néznie, és az Airbnb tényleg az a vállalat, aminek a dossziéját nem lehet csak úgy könnyelműen lesöpörni a szállodaláncok irodáinak asztaláról.

 

A képek inneninnen és innen valók

Köszönet Hortobágyi Viktornak a segítséghez!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://thebusiness.blog.hu/api/trackback/id/tr568931302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.