A ma és a holnap üzletembereiért

The Business

Mennyit számít a jó külső az üzleti életben?

2016. július 22. - Müller.Péter

Elgondolkodtál már azon, hogy vajon a parfümériák promóterei vagy a divatos ruhaüzletek eladói miért szinte kivétel nélkül mindannyian igen jó megjelenésű személyek? A válasz erre a kérdésre igen egyszerű: a jó külső megjelenéssel bíró embereket tudat alatt mindannyian preferáljuk. De vajon pontosan mennyire is fontos a jó külső?

moto-360-businessman-commercial.jpg

A halo effektus

A vonzó külsejű emberek előnyben részesítése nem egy tudatos reakció. Teljesen automatikusan megy végbe akartunk ellenére. Ezt a kutatók halo effektusnak nevezik, melynek lényege, hogy egyes személyekről valamilyen pozitív vonásuk miatt sokkal jobb általános véleményt alkotunk, mint azokról a személyekről, akik nem rendelkeznek ezzel a vonással. A kifogástalan megjelenésű embereket szinte minden esetben sokkal tehetségesebbnek, intelligensebbnek és nem utolsó sorban megnyerőbbnek tartjuk az átlagos megjelenéssel bíróknál. Fontos még megjegyezni, hogy tudat alatt a vonzó személyekhez a becsületességet és a megbízhatóságot is hozzákötjük, mint személyiségjegyeket, mely tulajdonságok az üzleti életben döntő fontossággal bírnak.

Mennyi is az annyi?

Két amerikai kutató (Daniel S. Hammermesh és Jeff E. Biddle) már 1994-ben felmérést készített a fizetések nagysága és a vonzó külső közötti összefüggésről. Az kutatás eredménye igen megdöbbentő volt: az Egyesült Államokban és Kanadában a vonzó munkavállalók körülbelül 12%-al több pénzt kerestek átlagosan, mint az átlagos külsejű alkalmazottak.

Egy 2011-es kutatás szerint a jó külső az önéletrajzok világában is jelentős szerepet játszik. Bradley Ruffle és társa, Ze’ev Shtudiner azt vizsgálták, hogy az önéletrajzhoz csatolt képek mennyiben befolyásolják a kiválasztás folyamatát. A kutatásból kiderült, hogy a jó küllem már egy önéletrajz esetében is döntő lehet: a jóképű férfiakat kétszer nagyobb valószínűséggel hívták be állásinterjúkra, mint a többieket. A nők esetében ennél azonban árnyaltabb volt a kép: valamivel nagyobb valószínűséggel hívták be az átlagos kinézetű jelölteket, mint a vonzóakat.

69906525-elnariz-businessman-thinking.jpg

Személyes eladások esetében megkérdőjelezhetetlen, hogy a külső domináns szerepet játszik a sikerben. Saját bőrünkön is megtapasztalhattuk, hogy a vonzó promóterek egy stabil nemből szinte pillanatok alatt, 1-2 szó után biztos igenre változtatták a vevői szándékainkat.

A külső nem minden!

A jó küllem jelentős előnyt biztosíthat az adott személynek mind az üzleti, mind pedig a mindennapi életben, azonban ez a tényező önmagában nem garantálja a sikerességet (hacsak a szerencsés személy nem a modellek világában próbál szerencsét). Hiába a vonzó külső, hogyha a munkavállaló képtelen megfelelően elvégezni a munkáját, nem tud a felmerülő problémákkal megküzdeni vagy egyszerűen csak lusta és meg sem próbál jól teljesíteni. Nyilván hangsúlyt kell fektetnünk a külsőnkre, azonban ennél sokkal fontosabb, hogy jól helyt tudjunk állni az adott szituációban és jól tudjuk végezni a munkánkat.

 

A képek innen és innen származnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://thebusiness.blog.hu/api/trackback/id/tr398907718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.