Sokaknak vannak rossz tapasztalataik a munkahelyi főnökükkel kapcsolatosan. Vannak olyanok, akik soha nem kaptak dícséretet a jól elvégzett munkáért, vannak olyanok, akikre csak eszközként tekintettek a vezetőik és vannak olyanok is, akiket a kiválóan elvégzett munkájuk ellenére is semmibe néztek az elöljáróik. A mai vezetőkkel szemben általában megfogalmazódik egy nagyon fontos kritika: nem törődnek igazán az munkatársaikkal
Pontosabban nem törődnek és nem is igazán értik meg, hogy a munkatársaik is emberek. Pedig ha megértenék az alkalmazottaik emberi mivoltát, akkor egy sokkal élhetőbb és működőképesebb légkört tudnának teremteni maguk körül – ahová még a bejárás is örömteli lehetne.
Sir Richard Branson szerint, ha egy munkahelyen a munkavállalók emberi mivoltát megértik, tiszteletben tartják és bizonyos eszközökkel segítik is, akkor az óriási hatással lesz az egyének és így a cég teljesítményére is.
És hogy hogyan lehet megtenni mindezt? Richard Branson szerint egy vezetőnek a következő 3 gondolatot kell mindig szem előtt tartania:
1. Hallgasd meg a munkatársakat
A vezetők gyakran gondolják azt, hogy a jó kommunikáció leredulálódik arra, hogy ők osztják meg az embereikkel a gondolataikat, hogy számtalan utasítást kiosztanak és hogy a saját nézőpontjaikat próbálják átadni a körülöttük állóknak.
Pedig ez csak egy szelete a csapaton vagy cégen belüli hatékony kommunikációnak. Arról már gyakran elfeledkeznek, hogy a meghallgatás képessége is legalább annyira fontos, mint a saját gondolataink hatékony közvetítése.
Az embereknek nagyrészt jó meglátásaik vannak. Ösztönözni kell őket arra, hogy megosszák a saját nézőpontjaikat és hogy elmondják, hogy ők hogyan látják a hatékonyabb munkavégzést. Vajon ők min változtatnának egy folyamaton belül és hol vannak elakadásaik? Egyáltalán megoldhatónak látják az elakadásaikat? Történt valami olyan dolog velük mostanság, ami negatív hatással van a munkahelyi teljesítményükre? Esetleg tudnánk ezen néhány jó tanáccsal segíteni?
Jó hallgatónak lenni kulcsfontosságú egy jó vezető esetében. A hallgatás lehetővé teszi, hogy tanuljunk egymástól, tanuljunk a piacunktól és tanuljunk a hibákból.
2. Tedd az első helyre a munkatársaidat
Branson szerint „ha gondoskodsz a munkatársaidról, akkor a munkatársaid is hasonló módon fognak gondoskodni a cég vásárlóiról és a vásárlók pedig boldoggá fogják tenni a tulajdonosokat."
A munkatársakról való „gondoskodás” már az előző ponttal, a meghallgatásukkal elkezdődik. Ha még emellett foglalkozol a problémáikkal, segítesz nekik fejlődni a munkájukban és megosztod velük a legmélyebb szakmai tudásodat, akkor jó úton jársz.
Ezzel a fajta hozzáállással sokkal lojálisabbá varázsolhatod az embereidet, ami jobb munkához is fog vezetni. A jobb munka pedig jobb vásárlói élményt fog eredményezni!
Ha az ember 100 százalékig büszke a munkára, amit végez és ha megvannak a munkához a legjobb eszközei is, akkor a cégre és a brandre is büszke lesz. Ha odafigyelnek rá és megfelelően kezelik ők, akkor mosolyogni fog és boldog lesz és ezért a vásárlóknak is sokkal jobb élménye lesz a vásárlás során.
3. Fogadd el, hogy a bukás a munka velejárója
Branson cégénél, a Virginnél egyenesen támogatják és még ünneplik is a sikert. A cég szerint a bukások nélkül nem lehet növekedni és valami innovatívat létrehozni.
Ugyanez igaz a cégben dolgozó emberekre is. Elkerülhetetlen, hogy ne hibázzanak, hiszen ez a munka velejárója. Egy olyan légkörben, ahol nem hányják azonnal kardélre azokat, akik hibáznak, pozitív hatással lesz a dolgozókra. Ezt a légkört pedig csak egy vezető teremtheti meg.
Egy ilyen környezetben a munkatársak be merik vallani az elkövetett hibákat. Az elkövetett hibák kijavításához és a jövőben való elkerüléséhez pedig még segítséget is fognak kapni tőled és a többi munkatárstól egyaránt. Egy ilyen rendszer hatékonnyá teszi a működést, a tipikus hibákat kiszűri és végeredményben a céget is előre viszi.
Sir Richard Branson idézetei a Forbes és az Inc.com-os interjúiból valók.