A ma és a holnap üzletembereiért

The Business

Beszélj úgy, mint egy igazi vezér!

2017. június 29. - Müller.Péter

Sokan szeretnénk igazi vezető módjára meggyőzően és magával ragadóan beszélni. Szerencsére a vezetők titkos nyelvezete tanulható: néhány irányelv elsajátításával Te is sokkal meggyőzőbbé és erőteljesebbé teheted mondandódat.abc1.jpg

1. Egymást követő mondatok, amelyeknek az eleje ismétlődik

Az igazi vezérek tökéletesen képesek kifelé kommunikálni a bennük rejlő érzéseket. Ez különösen igaz a szenvedélyre. A belülről jövő szenvedély az, amely egy előadáson magával ragadja a közönséget, amely képes motiválni egy munkatársi csapatot és amely képes elkötelezni a hallgatóságot egy bizonyos ügy mellett.

A szenvedély kifejezésének egyik legkézenfekvőbb módja, ha mondatainkat ugyanazzal a szerkezettel kezdjük. Tökéletes példa erre Winston Churchill brit miniszterelnök híres elnöki beszédének egyik igazán emlékezetes részlete:

...harcolni fogunk a partokon, harcolni fogunk a leszállópályákon, harcolni fogunk a mezőkön és az utcákon, harcolni fogunk a hegyekben; sohasem adjuk meg magunkat.

Persze ezt a mondatot ennél gyorsabban is el lehetett volna mondani, de az ismétlődő szerkezet teljesen átadja a hallgatóságnak a miniszterelnök szenvedélyét és eltökéltségét a németek elleni harc ügyében.

Ezt a retorikai eszközt nem csak előadók használják: rengeteg értékesítő is beépíti a saját eszköztárába. Példaként: Ez a termék most nem 20.000 Forintba, nem 15.000 forintba, de még csak nem is 10.000 forintba kerül...!

2. A hármasszabály

A retorika bűvös száma a hármas. Már az ókori rómaiak is úgynevezett trikolonokba, azaz hármas alakokba szedték a mondandójukat. A hármas alakok hihetőbbé, meggyőzőbbé és megnyerőbbé teszik beszédünket a hallgatóság szemében.

A hármasszabály a mai vezető politikusok beszédeinek is gyakori vendégszereplője, de cégvezetők és menedzserek is számtalanszor rántják elő eszköztárukból.

És hogy pontosan milyenek is ezek a hármas alakok? Nézzük meg a híres beszédíró, Simon Lancaster példáin keresztül:

  • Lepusztult otthonok, bukásra álló iskolák, elsüllyedt uradalmak.
  • Háborúban álló világ, veszélyben lévő bolygó, egy nemzedék alatti legrosszabb pénzügyi válság.
  • Lehangoltak? Idegesek? Kissé feszültek?

abc2.jpg

3. Metaforák

A metafora a retorikai eszközök igazi nagyágyúja. Bár nem vagyunk tudatában, mégis állandóan szóképekben gondolkodunk. Ez olyannyira igaz, hogy egy tanulmány szerint átlagosan minden 16 szó után egy metaforát szúrunk be mondandónkba.

A metaforák nagyban befolyásolják az emberek viselkedését és reakcióit. Egyes szóképek elrettenthetnek minket dolgoktól, esetleg szembefordíthatnak minket különböző eszmékkel. Más metaforák felkelthetik az érdeklődésünket, boldoggá tehetnek és bearanyozhatják az adott pillanatot.

Kutatások bizonyítják, hogy metaforák becsempészése egy szövegbe alapjaiban változtathatja meg annak hatását az emberekre! Gyakran egy metafora billenti a vállalkozókat egy üzlet megkötése felé. Gyakran egy metafora határozza meg azt, hogy kire fogunk szavazni egy politikai kérdésben. És gyakran egy metaforákkal teli szöveg lehet a különbség a magával tagadó beszéd és a teljes unalomba fulladó beszéd között. 

A cikk Simon Lancaster "Speak like a leader" című TED előadásán alapul.


Kapcsolódó cikk:

Így tedd felejthetetlenné az előadásodat!

►►►►

Szeretnél üzleti kapcsolatba kerülni velünk? Írj nekünk a hu.businessblog@gmail.com email címre!

A bejegyzés trackback címe:

https://thebusiness.blog.hu/api/trackback/id/tr712630157

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása